Carmens makabra fynd i kycklingen: ”Tuggade på glas”

Publicerad 2018-03-13

Hon och sonen hade precis tagit första tuggorna av maten när Carmen, 43, gjorde en makaber upptäckt i munnen.

I kycklingen från Kronfågel låg vad som ser ut som en rejäl glasbit.

– Jag spottade massor av blod. Den var så vass, säger hon.

Det var under måndagseftermiddagen som Carmen, 43, från Sunne skulle laga middag till sin son.

– Egentligen var jag sugen på fisk, men han ville ha kyckling, säger hon.

Hon dukade fint och serverade ugnsstekta kycklingfiléerna från tillverkaren Kronfågel med ris och broccoli. Men hon hann bara ta första tuggan när chocken kom.

– Jag känner att jag tuggar på något hårt, men tänkte att det var brosk eller nåt, säger Carmen.

Spottade blod

Hon tog ytterligare en tugga av den ugnstekta kycklingen, som var av märket Kronfågel, och kände igen att det var något hårt i maten.

– Det smärtar till, som att det skar in i kinden, säger hon.

När hon slutade att tugga för att känna efter kände hon smaken av blod och spottade ut maten direkt.

– Jag sa till min son, ”kolla, det är en glasbit”, säger Carmen.

– Jag spottade massor av blod. Den var så vass.

Biten hon plockade ut ur munnen var ungefär en gånger en centimeter.

Hon lade sig och vilde en stund, men så började det göra riktigt ont i matstrupen. Carmen ringde 1177 och fick direkt rådet att ta sig till akuten när de hörde att hon trodde hon fått i sig glas.

– Jag kände att situationen var riktigt allvarlig, säger hon.

Rivit upp strupen

Väl på sjukhuset i Torsby fick hon komma in direkt. Läkaren bestämde att de skulle göra en gastroskopi och undersöka matstrupen från insidan. Det var inga inre blödningar, men läkaren kunde se att något rivit upp strupen.

Dagen efter är hon fortfarande rejält skärrad av händelsen.

– Det känns som att jag har ätit taggtråd, säger Carmen.

Den djupfrysta kycklingen hade hon köpt i början av mars.

Kronfågel bekräftar att man har tagit emot hennes reklamation.

– Det var ju så klart en obehaglig händelse för Carmen, vi beklagar obehaget, vi tar alltid den här typen av reklamationer på allvar, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på livsmedelsföretaget.

Carmen har inte bestämt än om hon vill skicka in biten hon hittade i kycklingen. Men Kronfågel uppmanar henne att göra det, alternativt skicka bilder.

– Det är något som hjälper oss väldigt mycket när vi skickar det vidare till vår kvalitetsavdelning för att kunna analysera vad det är för något, säger Jenny Fridh.

Kronfågels svar: Skicka in glaset

För nästan tio år sedan uppmärksammades flera fall där kunder hade hittat just glas i Kronfågels kyckling och man misstänkte sabotage. Just därför är företaget numera extra noga med att det inte ska finnas glas i produktionsmiljön.

– Inte ens i kantinen finns glas, säger Jenny Fridh.

– Därför är det väldigt viktigt för oss att veta det här är för glas som hon har uppfattat som glas. Det vet vi inte förrän vi tittat på den, ibland är det något annat.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln