Många svenskar har blivit Disneykunder

TT

Publicerad 2020-10-05

Disney+ är en ny aktör på strömningstjänstmarknaden. Arkivbild.

450 000 svenskar har tecknat abonnemang på Disneys strömningstjänst Disney+, skriver analysföretaget Mediavision i ett pressmeddelande. Tjänsten lanserades i Sverige den 15 september. De flesta av Disneys barnfilmer finns därmed inte längre tillgängliga hos konkurrenterna. Strömningstjänsten har även lanserat originalserier som exempelvis "The mandalorian", som utspelar sig i "Star wars"-universumet.

Lanseringen av Disney+ innebär dock inte att kunderna har övergivit de andra strömningstjänsterna.

"Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya strömningshushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens strömningsutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska strömningsmarknaden", säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.