Bröderna Zia serverar gammal skåpmat i Italien

Genren kändisar som äter middag med andra kändisar har stagnerat

TV-KRÖNIKA Nej. TV4:s ”Weekend hos Zia” är inte den höstnyhet det presenteras som.

Det är samma gamla program som du redan har sett till förbannelse.

Idésprutorna på TV4 lanserar den här hösten ett helt oprövat, rykande färskt programkoncept.

Det handlar om kändisar. Som umgås med andra kändisar på ett najs ställe. De samtalar! De lagar mat på fräscha råvaror och äter den! De dricker vin! De umgås över generationsgränserna! Någon sjunger en fin bit!

De andra applåderar!

Det var det mest fantastiska de har hört!

De öppnar upp, berättar privata saker, medan små stråkar, eller kanske lite pianoplink, sätter stämningen. 

Kanske, om tv-gudarna vill, kommer det tårar.

Alla kommer i alla fall varandra jättenära och intygar att de har haft en fantastisk kväll!

Säg mig, har detta någonsin gjorts förut?

Och det är alltså en retorisk fråga – efter ungefär 15 år av allt mer generiskt kändishäng.

Oscar och Dante Zia. Pressbild.


Man minns knappt längre vem det var som drog i gång allt det här, men SVT och ”Stjärnorna på slottet” var i alla fall tidigt ute.

Då var det i och för sig genialt. Oförutsägbart, färgstarkt och stökigt, när sårade kulturegon som Börje Ahlstedt och Peter Harryson, och Kjerstin Dellert och Jonas Gardell, hamnade i ett sammanhang som var nytt, och som de inte riktigt kunde hantera, och drabbade samman i små fyrverkerier av pretentioner, barnslighet och kanske lite salongsfylla.

Även TV4:s ”Så mycket bättre”, som lade till det fiffiga låttolkningsmomentet, hade många starka säsonger.


Sedan började kändisar bjuda in varandra till olika ställen hejvilt, och sedan dess har artister, skådisar, programledare och annat bekant folk åkt i skytteltrafik mellan ”Moraeus med mera”, ”Pluras kök”, ”Mia på Grötö”, ”Renées brygga”, ”Ebbots ark”, ”Carolas advent”, ”Klockan nio hos stjärnorna”, ”Benjamin’s” och fan och hans moster. 

Snart har alla svingat en bägare med alla, och deras mormödrar. Och medan det såklart är trevligt att kändisar hittar nya kompisar, är frågan varför vi andra fortfarande förväntas bry oss, med tanke på att det numera huvudsakligen rör sig om slentrianmässiga, tillrättalagda möten utan en enda originell tanke, som paketeras på löpande band.

Marianne Mörck i ”Weekend hos Zia”.


Någonstans finns en gräns för hur många gånger samma program kan göras innan det blir löjeväckande. Och jag drar min här och nu, vid TV4:s ”Weekend hos Zia”, som alltså går ut på att Dante och Oscar Zia bjuder in kändisar till sin släktgård i Italien. 

Bröderna verkar visserligen jättecharmiga, och miljöerna är pittoreska. Men det hjälper inte när en produktion är så här sen på en redan extremt sliten boll. När varenda scen – från försnacket i bilen och ankomsterna, till husesynen och den fina uteplatsen, vidare till de små utflykterna och snacken på tu man hand, middagen och de avslutande sammanfattningarna av hur trevligt alla har haft det – är en schablon. När varenda ordväxling är den förväntade, varenda sägning består av en plattityd, och absolut ingenting känns omedvetet eller spontant.

Inte ens Marianne Mörck, som gästade premiären, kan blåsa liv i något så här stagnerat. 

Det är dags för precis alla att börja tacka nej till den här typen av gig nu.


FJELLBORGS FAVORITER


Riket exodus

Den 9 oktober, på Viaplay, gör Lars von Triers oerhört kultiga 90-talsserie ”Riket”, om ett hemsökt sjukhus där svenskar och danskar avskyr varandra, comeback med en förväntat absurd säsong. Humorn är svart och skev, kroppsskräcken makaber och rollistan mustig.


Vuxna människor

Ännu en pust av 90-tal. Felix Herngrens och Fredrik Lindströms komedi från 1999 har fått en spinoff, med Carla Sehn som en i teorin vuxen men i praktiken barnslig kvinna, som börjar livskrisa efter ett frieri. Inte originellt, men kompetent. Premiär den 6 oktober, på C More och i TV4. 


The bear

Äntligen ger Disney+ oss sommarens mest firade serie. Christopher Storers megaintensiva ”The bear” utspelar sig till stora delar i ett svettigt, gapigt restaurangkök i Chicago, där Carmy Berzatto (Jeremy Allen White) kämpar med sorg, skulder, smörgåsar och ostyrig personal.


Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu