Genikulten har ursäktat en hel del rövigt beteende

Gav allt för Kubrick. Leon Vitali i ”Stanley Kubricks högra hand” som visas på SVT och SVT play.

Det finns en lockelse i att tjäna ett högre syfte.

Gud, politik eller ett geni som Stanley Kubrick.

Några scener i dokumentären ”Stanley Kubricks högra hand” (SVT play) biter sig fast. Skådespelaren Matthew Modine läser ur sin självbiografi efter inspelningen av ”Full metal jacket”:

– Jag älskar Leon, men han gör mig ledsen. Jag vill hjälpa honom men vet inte hur.

Vid den tidpunkten var Leon Vitali mitt uppe i sin tredje produktion tillsammans med regissören Stanley Kubrick. I början av karriären som framgångsrik skådespelare fick han sin första chans att jobba med idolen Kubrick i rollen som Lord Bullingdon i ”Barry Lyndon”, där han bland annat skulle misshandlas av huvudrollsinnehavaren Ryan O’Neal. Scenen togs om minst 30 gånger. ”Du slår honom inte hårt nog”, uppmanade Kubrick.

– Jag vet att jag gjorde honom illa, säger O’Neal i dokumentären som i sitt original heter ”Filmworker”.

”Filmarbetare” är en nästan skrattretande vag sammanfattning av allt Vitali kom att göra för Kubrick. När han bad mästaren att få lära sig mer om filmskapande blev första uppgiften att hitta en barnskådespelare till rollen som Danny i ”The Shining”. Från att vara skådespelarcoach expanderade jobbet okontrollerat. Ljud, ljus, arkivera, göra trailers, vara springpojke, bära grejer, sköta Kubricks privata kattgård, hålla uppe produktionen när regissören sörjde sin döende hund.

 

Trots att kraven var omänskliga gav Vitali allt för den konst som var större än honom själv. Inklusive karriär, hälsa och familj, vilket de halvsvenska barnen Max (numera regissör) och Vera (skådespelare) vittnar om. Men detta är inget han ångrar:

Stanley Kubrick.

– Jag älskar Stanley. Det var en ära att få ha jobbat med 1900-talets största filmskapare.

Han skiner upp. Vitali är inte bara ett offer för en maktfullkomlig despot, ”en slav” som Modine beskriver det, utan gjorde faktiskt ett medvetet val. Att få befinna sig i en så kreativ atmosfär gav en förhöjd livskänsla, det var som en drog. Kubrick kunde dessutom vara snäll, mild och generös när han mådde bra.

Genikulten har ursäktat en hel del rövigt beteende genom åren, många skulle kanske säga att vissa stora konstverk hade varit omöjliga utan den. Kubricks filmer kunde bli exakt så perfekta som han ville ha dem. Samtidigt undrar man om inte Kubrick (och hans konst) hade mått lite bättre om någon satt stopp för hans övergrepp.

 

På senare år känns det som att acceptansen för ”geniernas” rätt att gå över olika typer av gränser minskat, inte minst efter #metoo. Det är en åtstramning som inte kommer en dag för tidigt.

Under allhelgonahelgen passar Netflix på att släppa en annan geniförklarad filmskapares sista verk, Orson Welles ”The other side of the wind”, som han jobbade på från 1970 men aldrig lyckades få klar. Tillsammans med den kommer dokumentären ”They’ll love me when I’m dead” om inspelningen och regissörens sista femton år.

Det är rafflande filmhistoria som visar att livet varken är särskilt lätt för de så kallade genierna som de som får sina vingar brända i deras ljus.

 

Söndag den 4 november visas ”Filmworker” av Tony Zierra på Filmhuset i Stockholm. Efter visningen blir det samtal med Leon Vitali och dottern Vera på scenen.

Veckans…

Alyssa Edwards i ”Dancing queen”.

…realityserie. ”Dancing queen” (Netflix) skildrar Justin Johnsons (mer känd som Alyssa Edwards i ”RuPaul’s drag race”) liv i lilla Mesquite, Texas, där han driver dansskolan Beyond Belief, har en karriär som dragqueen och försöker lappa ihop sin trasiga familj. Målmedvetet navigerar Johnson det som brukar kallas ”Trump-land”, med stort bekräftelsebehov och en enorm kärlek till dans och extravagans.

…sorgearbete. Dokumentärserien ”Branden” (SVT) handlar om diskoteksbranden i Göteborg 1998 och beskriver det fruktansvärda händelseförloppet, men skildrar också fint hur olika människor i kris kan reagera. Från ett behov av att förstå och förlåta gärningsmännen till ilska och drömmar om hämnd.

”The little drummer girl” med Alexander Skarsgård och Florence Pugh.

…förväntan. ”The little drummer girl” som bygger på John le Carrés spionthriller hade premiär på BBC i helgen (13 december på Cmore) med ett första, lysande avsnitt. Michael Shannon spelar israelisk spionmästare i magiskt perfekta 70-talsmiljöer, med Alexander Skarsgård i ännu en fin roll. Park Chan-wook har regisserat serien som mycket väl kan hamna bland årets topp fem bästa.

…film. Vild natur, social utsatthet och magisk realism är ingredienser som gör ”Beasts of the southern wild” till en unik filmupplevelse. Quvenzhané Wallis spelar sexåriga Hushpuppy som växer upp i Louisianas fattigaste flodlandskap och var den yngsta någonsin att nomineras till en Oscar. SVT2 i kväll kl 21.45.

Gudrun Schyman.

…dokumentär. ”Gudrun – konsten att vara människa” (SVT) är ett idolporträtt av en hårt arbetande politiker, men också en oväntat krass bild av kvinnan bakom. I samtal med dottern diskuteras moderns alkoholism och självupptagenhet, svåra frågor som Gudrun Schyman delvis värjer sig emot.