Moralpanik, monster och fanatism i ”Hellbound”

Netflix nästa sydkoreanska succé efter ”Squid game”?

Publicerad 2021-11-22

”Hellbound”.

TV-RECENSION Efter ”Squid game” lär Netflix hoppas på ännu en sydkoreansk superhit. ”Hellbound” har idéerna som krävs – men utförandet är ojämnt.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Hellbound

Netflix

Säsong 1

Av Yeon Sang-ho och Choi Kyu-sok, med bl a Yoo Ah-in, Kim Hyun-joo, Park Jeong-min, Won Jin-ah, Yang Ik-june.


SKRÄCKFANTASY Efter ”Squid games” vrålsuccé under hösten smider Netflix medan det sydkoreanska järnet är varmt.

I oktober kom hämndthrillern ”My name” – och senaste nytt är ”Hellbound”, av ”Train to Busan”-regissören Yeon Sang-ho. En giv fantasyskräck som dock inte har så mycket mer än sitt ursprungsland gemensamt med ”Squid game”, utan snarare har beröringspunkter med serier som HBO:s ”The leftovers” och Netflix egen ”Midnight mass”.

Inledningen är en uppvisning i hur man etablerar en premiss brutalt effektivt, utan krusiduller: 

En man sitter och ser fruktansvärt nervös ut på ett kafé. Tre gigantiska, gorillaliknande rökmonster slår sig in i lokalen, och efter ett dödsdömt rymningsförsök längs en gata i Seoul är det enda som finns kvar av mannen en hög med brända benrester.

Det visar sig att han hade fått ”ett påbud från gud”, en profetia om sin nära förestående död och förvisning till helvetet, med datum och klockslag exakt angivet.

Andra har drabbats av liknande påbud, och fler kommer att drabbas, och i spåren av det märkliga fenomenet vädrar religiösa fanatiker morgonluft. Sekten Den nya sanningen, ledd av den unge och karismatiske Jeong Jin-soo (Yoo Ah-in), predikar ett syndfritt leverne, och statuerar exempel genom att göra offentliga ”demonstrationer” av människors våldsamma dödsögonblick.

Ännu mer radikala är medlemmarna i Pilspetsen, som piskar upp stämningen mot ”syndarna” på internet, läcker frigivna fångars identitet och uppmuntrar angiveri.

Media hänger på, och snart blåser en perfekt storm av skräck, skam, desinformation, manipulering, moralpanik och masshysteri.

Efter en stark start – där en fårad polis (Yang Ik-june), en advokat (Kim Hyun-joo) och en kvinna (Kim Shin-rok) som verkar ha dömts till helvetet för att ha skaffat två barn med två olika män står i centrum – snubblar ”Hellbound” något i sin senare halva, som tar ett rejält hopp framåt i tiden och introducerar en ny samling karaktärer. 

Men serien saknar varken idéer eller vassa inslag för skräckfantaster, och funderingarna kring hur människor skulle bete sig om de fick himmel och helvete bekräftade som två faktiska platser utgör en intressant kärna.


”Hellbound” finns att streama på Netflix.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv