Massakern på HBO Max är beklämmande att följa – vad händer sen?

I förra veckan kom nyheten om att 29 europeiska HBO Max-anställda får gå.

TV-KRÖNIKA Vad är det egentligen för sorts haveri som pågår hos HBO Max?

Och vad innebär sammanslagningen med Discovery+ för varumärket HBO?

Förvirringen är stor. Men det här är i alla fall historien, så här långt, om streamingtjänsten HBO Max, som utöver att producera egna originalserier och sitta på varumärken som DC och Warner Bros har i uppgift att förvalta tv-världens fortfarande mest aktade bokstäver, HBO:

När tjänsten lanserades i Sverige i oktober 2021, för mindre än ett år sedan, kunde gamla HBO Nordic-kunder skriva upp sig för ett relativt lågt pris. Men framför allt blev nya kunder som hakade på snabbt lovade en rabatt på 50 procent – livet ut.

Det lät så storsint att man anade ugglor i mossen.  

Ett annat grandiost löfte var att Warner Bros filmer skulle släppas på tjänsten 45 dagar efter sin biopremiär.


Sedan, i våras, slogs Warner Media plötsligt ihop med Discovery Inc och bildade Warner Bros Discovery. Och därmed började den changsering, eller snarare massaker, på HBO Max som har pågått under sommaren – inför den kommande sammanslagningen med streamingtjänsten Discovery+.

Nordiska serier som ”Björnstad”, ”Beforeigners” och ”Lust” plockades bort och olika europeiska projekt stoppades. (Lokala realityserier, som är billigare att producera, lär dock fortfarande vara aktuella.)

Även en mängd amerikanska tv-serier och filmer, varav många HBO Max och klassiska HBO:s egna, har rykt. DC-filmen ”Batgirl” vaskades trots en prislapp på 90 miljoner dollar. 45-dagarsgarantin är stekt. 

Och i förra veckan kom nyheten om att 29 europeiska HBO Max-anställda får gå. Bland dem Christian Wikander, chef för originalproduktioner i Norden.


Allt detta handlar alltså om att spara pengar, rensa ut innehåll som inte så många tittar på och göra en övergripande förändring i innehållsstrategin inför lanseringen av den nya, sammanslagna streamingtjänst som ska lanseras i USA nästa år, och väntas komma hit året därpå.

Men vad har vi egentligen att vänta oss, utöver världens kanske kortaste livstidsrabatt för en tjänst som visade sig vara en dagslända?

Fan vet. Streamingmarknaden stormar, många nya strategier kommer att testas de kommande åren, och en fusion av två stora skulle kunna resultera i en mäktig spelare, om bådas styrkor tas tillvara.


Men det är något med det här giftermålet, mellan två varumärken som åtminstone i teorin inte riktigt matchar, som känns… oroande. 

Nya Warner Bros Discovery rattas av Discovery-höjdaren David Zaslav. Och han har inte bara slaktat HBO-serier och haft den exceptionellt dåliga smaken att kategorisera HBO Max som något för koncentrerat tittande män och Discovery+ som något för trösttittande kvinnor (jag skojar inte), utan även konstaterat att Discovery+, med sin bättre teknik, kommer att vara kärnan i den nya tjänsten.


Har varumärket HBO, gud förbjude, en framtid som ”hub” hos Discovery? 

Och hur mycket måste man betala för att komma åt de serier man vill ha, i ett stort men grunt hav av reality som man kanske inte är så noga med?

Även om man råkar vara kvinna.

Discovery-chefen David Zaslav.

FJELLBORGS FAVORITER


Sagan om ringen: maktens ringar

Amazons ofantligt dyra ”Sagan om ringen”-prequel har premiär på Prime Video den 2 september, och även om det är oklart hur bra story och karaktärer kommer att hålla, är det lätt att konstatera att ögonen sannerligen får sitt. Jösses Amalia vilket strålande skrytbygge. 


Den farliga leken 

En välspelad psykologisk dramathriller på SVT Play, med eko av både ”När lammen tystnar” och ”Killing Eve”. Om hur en rättspsykiatriker (Emily Watson) ska ta sig in i huvudet på en kvinna (Denise Gough) som är anklagad för mordförsök på två barn – men samtidigt själv blir träffsäkert analyserad. (Finns även på Disney+ under originaltiteln ”Too close”.)


Mo

En vinnande nyhet på Netflix. Mo Amer spelar en långtids-asylsökande palestinier i kläm mellan olika kulturer i Houston, i en dramakomedi i samma moderna, löst semi-självbiografiska och bittersöta anda som ”Atlanta”, ”Master of none” och ”Ramy”.


Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu