SVT går på dubbelknock i kanalkampen: ”Helt galet”

Men TV4 gör ”segertåg” på lördagarna

Uppdaterad 2021-08-26 | Publicerad 2021-03-30

Först ”Let’s dance” – sedan ”Återskaparna”.

Konkurrensen från SVT har fått två storsatsningar att byta dag i tablån.

– Det är ju helt galet, säger Babben Larsson, programledare för ”Bäst i test”.

Babben Larsson och David Sundin i ”Bäst i test”.

Det var i slutet av december som TV4 beslutade att byta dag för ”Let’s dance”. Kanalens flaggskepp, som sedan 2006 gått på fredagar, skulle nu börja gå på lördagar i stället.

Anledningen var att konkurrensen från SVT:s ”Bäst i test blivit för hård”, avslöjade TV4:s programchef Fredrik Arefalk.

– Vi har känt att fredagarna har vi tappat lite de senaste åren om vi ska vara ärliga, även om vi tycker att vi gjort ett fantastiskt program. Det har berott till stor del på konkurrensen om vi ska vara uppriktiga. SVT har lyckats bra med sitt ”Bäst i test”, inte minst mot barnfamiljerna, sa Fredrik Arefalk i egna kanalens branschprogram ”Growth”.

”Återskaparna” med Erik Haag och Lotta Lundgren.

”Lyckat byte”

Succéduon Erik Haag, 53, och Lotta Lundgren, 50, som nyligen tagit steget från SVT till TV4, fick också känna på den tuffa konkurrensen från sin förra arbetsgivare.

”Återskaparna” skulle bli deras stora debut på den nya kanalen, men efter att premiärprogrammet lockat 795 000 tittare sågs det andra bara av 405 000 tittare. Istället fick SVT:s ”Trädgårdstider” miljonpublik – och TV4 beslutade efter två program att flytta ”Återskaparna” från tisdagar till onsdagar för att undvika krocken.

– Det gjorde vi snabbt för vi insåg att den publiken som uppskattar ”Återskaparna” mycket kunde vi också hitta i ”Sveriges mästerkock”-publiken (på onsdagar). Det passade väldigt bra ihop och det visste vi egentligen inte förrän vi lanserat det. Och då fick ”Karl Fredrik på Österlen” flyttas till tisdagar, säger Fredrik Arefalk.

– Det var ett lyckat byte för oss och förhoppningsvis i förlängningen även för tittarna.

Babben: Helt galet

På SVT ser man de två flyttade programmen som ett styrkebesked.

”Att ’Bäst i test’ och ’Trädgårdstider’ fått TV4 att flytta på sina flaggskepp är så klart ett bevis på dess succé, men vi är ödmjuka för att konkurrensen om tittarnas engagemang är enorm och vi kämpar varje dag för att erbjuda Sveriges mest relevanta tv oavsett genre”, skriver Anton Glanzelius, programbeställare på SVT, i ett mejl till Aftonbladet.

”Bäst i test”-programledaren Babben Larsson, 64, blev överraskad när hon hörde att ”Let’s dance” kastat in handduken i kampen om fredagstittarna.

– Det var ju helt galet när vi fick reda på det. Samtidigt så har vi ju växt hela tiden och knappat in på dem, säger hon.

– Framförallt så tror jag att vi kopplade ett grepp på dem förra året. De hade ju väldigt mycket problem förra året och fick ställa in sina ordinarie sändningar och göra andra typer av program några veckor och där någonstans var det nog många som kollade in vårt program i stället och blev kvar.

”Våra tittare är väldigt lojala”

Var ”Bäst i test” mest coronaanpassat?

– Vi har ju aldrig vår publik i bild, om vi inte vill visa någon som sitter i publiken som är en speciell gäst. Däremot så har vi lagt in några burkade skratt i år för att få lite samma stämning i programmet. Men det som är så bra med ”Bäst i test” är att panelen bidrar med så mycket åsikter och reaktioner att det räcker ganska gott med det.

Är det skönt att slippa dem?

– Det är det, så klart. Men man ska inte underskatta dem – det kommer nya format från fyran som konkurrerar och vi får se hur den här matchen går, men det känns som att våra tittare är väldigt lojala och det är jätteroligt.

Carola Häggkvist och Tobias Karlsson i ”Let’s dance”.

TV4: ”Segertåg”

Den 26 mars sändes första avsnittet av nya TV4-satsningen ”Masked singer”, som enligt siffror från MMS hade 1,8 miljoner tittare. ”Bäst i test” fick nöja sig med andraplatsen på 1,6 miljoner.

– Det har gått över all förväntan för oss. ”Masked singer” fick en fantastisk succépremiär i fredags och vann sin kväll och sin match om den publiken. Jag kan inte påminna mig om när vi senast hade en premiär på över två miljoner tittare (med onlinetittare inräknade) så vi är sjukt nöjda, säger Fredrik Arefalk.

– Samtidigt har ”Let’s dance” fått göra ett segertåg på lördagarna.

Kändisdansprogrammet, med stjärnor som Carola och nya programledarna Petra Mede, 51, och David Lindgren, 38, fick över 1,7 miljoner tittare på lördagen.

– Det är mycket högre än vad vi haft på några år med ”Let’s dance”. Så summa summarum så blev vår planering av helgerna en framgång, säger Fredrik Arefalk.