Årets julkalender: Ett välgjort och spännande kostymäventyr

Så bra är ”Kronprinsen som försvann” i SVT

Uppdaterad 2024-02-29 | Publicerad 2022-11-30

Kerstin Linden och Xavier Canca-Englund i ”Kronprinsen som försvann”.

TV-RECENSION Intriger, svek, maktkamp – och en oväntad vänskap mellan fattig och rik.

”Kronprinsen som försvann” är ett spännande kostymäventyr med många styrkor, men en lite väl harmlös sensmoral.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Kronprinsen som försvann

Del 1-24

Av Tord Danielsson, Mattias Grosin, Linn Mannheimer och Isabelle Riddez, med bl a Xavier Canca-Englund, Kerstin Linden, Maria Lundqvist, Arvin Kananian, Alva Bratt, Sissela Kyle, Dilan Gwyn, Dag Malmberg, Joel Spira, Christoffer Nordenrot.


JULKALENDER Det är den tiden på året igen. 

2022 års upplaga av SVT:s julkalender utspelar sig i ett litet rike för många hundra år sedan (tänk ungefär 1700-tal) där den tyranniske kungen precis har dött. 

Drottningen (Dilan Gwyn), som är mer medmänsklig, har beslutat sig för att sätta p för det ständiga krigandet, och göra om rikets krigskassa till en ”julkassa” som ska delas ut till det hungriga folket. 

Men en komplott sätts i verket av krafter som aspirerar på makten. Drottningen rövas bort, och den unge kronprinsen Carl Vilhelm Gyllencrona (Xavier Canca-Englund) tvingas ge sig ut på rymmen, anklagad för brottet. 

Ensam, förvirrad och inte så utbildad i livets hårda skola, och med en allvarstyngd hovnarr (Arvin Kananian) som enda bundsförvant på slottet, ger han sig ut på stadens hårda gator.

Det blir en tuff introduktion till verkligheten, men efter ett par slumpartade möten tar den fattiga flickan Hilda (Kerstin Linden) honom under sina vingar, och under falsk identitet får ”Ville” mat, husrum och jobb på Hildas farmors (Maria Lundqvist) krog.

Alva Bratt som Hertiginnan

Samtidigt pågår en kamp om tronen i maktens korridorer, där två stora egon – en självupptagen hertiginna (Alva Bratt) och en ärrad general (Dag Malmberg) – båda försöker vinna den mäktiga riksdomarens (Sissela Kyle) gunst, medan en mystisk maskbeklädd man som ser ut att komma direkt från en ”Game of thrones”-inspelning hotar och mutar sig fram.  

När ska Ville bli upptäckt? Och hur ska han kunna rentvå sitt namn, rädda sin mamma och förhindra att en bedragare lägger vantarna på makten och skatterna?

Tord Danielsson (som även regisserade 2017 års ”Jakten på tidskristallen”) har gjort en mysig och välgjord kostymkalender, med duktiga barnskådespelare, läckra miljöer, en hel del Astrid Lindgren-känsla, och mycket av både spänning och hjärta.

(Samt åtminstone en otippat vågad lustighet, i sången ”Nu ska ni få höra en skröna från stan/skräddare Karlsson med sitt eleganta stuk/Han hade stans allra största… buk”.)

Det handlar om vikten av samarbete och solidaritet, och av att idka källkritik (tro inte på allt du hör). Och det handlar om klasskillnader.

Fast ur ett perspektiv så neutralt konstaterande att sensmoralen blir lite tam.

Som i ”vissa måste försörja sig själva och andra inte, men man kan vara vänner ändå”.


”Kronprinsen som försvann” har premiär i SVT1 och SVT Barn och på SVT Play den 1 december.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv