Forna GTA-bossen skyller ”Mindseye”-fiaskot på ”interna sabotörer”
Kommenterar för första gången • Studion sparkar 100
Publicerad 2025-07-04 10.55
Gick gick från hajpat storspel till fiasko.
Nu kommenterar ex-GTA-bossen Leslie Benzies för första gången katastroflanseringen av ”Mindseye” och skyller på ”interna sabotörer”.
Samtidigt uppges utvecklaren sparka runt 100 personer.

Nu kommenterar den forna GTA-bossen Leslie Benzies för första gången fiaskolanseringen för hans nya hajpade spel ”Mindseye” i ett internt videomöte.
Två anställda, som bett att få vara anonyma av oro för repressalier, berättar för IGN att Benzies ska ha insisterat på en nylansering av spelet och bland annat skyllt problemen på ”interna och externa sabotörer”.
Det går i samma linje som hans chefskollega Mark Gerhards uttalanden redan innan släppet om att aktörer gjort samlade försök att sänka spelet och studion, något spelets distributör IO Interactives vd Hakan Abrak inte håller med om:
– Jag vet inte men jag tror inte det, sade han till IGN i en kort kommentar då.
Behöver säga upp 100
Den skotska studion Build a rocket boy, har sedan lanseringen skickat ut nya uppdateringar som ska förbättra spelet och har sagt sig gå igenom feedback och gameplay för att fokusera på de största problemen. Som följd av katastroflanseringen har studion aviserat att man behöver sparka anställda, enligt IGN en tredjedel av de 300 anställda i Storbritannien
”Vi kan bekräfta att vi har varit tvungna att fatta det smärtsamma beslutet att informera vårt hårt arbetande team om vissa interna förändringar hos Build a rocket boy. Medan vi arbetar för att omplacera så många som möjligt av dem som påverkas av dessa förändringar, inleder vi tyvärr en formell konsultationsprocess som kan leda till uppsägningar. Detta beslut har inte fattats lättvindigt, och vi är fast beslutna att hantera processen med öppenhet, rättvisa och respekt för alla anställda. Vi kommer att ge teamet mer information under de kommande veckorna.”, skriver de i ett uttalande till IGN.
