”RV There yet?” – svenska succén som skapades på åtta veckor
En kort, osannolik framgångshistoria från Skövde
Uppdaterad 2025-11-07 | Publicerad 2025-11-04
Idén föddes på gymmet och på åtta veckor var spelet klart.
Nu har det sålt över 2,5 miljoner kopior.
– Det borde ju inte gå, säger Stefan Hanna, delägare och programmerare.

De svenska tv-spelsframgångarna duggar tätt just nu.
Bland dessa må ”RV There yet?” ha den kortaste historien, men därav också den mest osannolika.
Spelstudion Nuggets Entertainment från Skövde höll egentligen på att arbeta med spelet ”Among the Wild”. Men så kom ett gympass att förändra allting.
– Vi har en någorlunda hälsosam tradition att gå och gymma på luncherna. Tim Badylak, grundare av bolaget, var den som kom på den här idén där. Det var där det började, berättar Stefan Hanna för Aftonbladet.
”En konstig déjà vu-känsla”
Idén löd att utveckla ett skojfriskt samarbetsspel där spelarnas uppdrag är att få hem en husbil i säkerhet. Gärna med kaffe och cigg i högsta hugg.
De andra på spelstudion, som inte hunnit gå på semester, gillade konceptet och tillsammans började de ”jamma” på grunden. När hela truppen sen var samlad visade sig entusiasmen för projektet vara unison och de bestämde sig då för att göra ett helt spel.
Detta var alltså i somras.
Och den 21 oktober, åtta veckor senare, lanserades ”RV there yet?” på Steam.
Hur går det ens att utveckla ett spel på åtta veckor?
– Det borde ju inte gå. Men här har vi gjort det två gånger nu, säger Stefan Hanna.
– Vi är ju alla gamla -människor, varav jag är en av grundarna. Vi har varit med på ”Goat Simulator” som också var ett tremånadersprojekt som blev en väldigt stor hit. Det är en väldigt konstig déjà vu-känsla över många saker här nu.

”Är jättekonstigt”
För ja, en hit har det minsann blivit.
På knappt två veckor har ”RV There yet?” sålt över 2,5 miljoner exemplar och ligger i skrivande stund på sjätteplats globalt över bästsäljande spel på plattformen Steam.
– Det är jättekonstigt och vi är jätteglada. Självklart var det inte alls vad vi förväntade oss av åtta veckors utveckling av ett spel.
Vad tror du det är som gjort spelet till en sådan hit?
– Jag tror att till dess fördel är just faktiskt den här korta tiden. Att inte övertänka det, att inte polera saker och ting där det roliga kanske fanns där från början. Det finns en råhet som folk verkar uppskatta.
Planerna framöver
Vad händer nu då, kommer ni att fortsätta jobba på ”RV there yet” eller ska ni återuppta arbetet med ”Among the Wild”?
– Det finns mycket som kommer att förändras från dag till dag. Men vi kommer att jobba mer med ”RV there yet?”. Vi har lite planer för i år i alla fall. Så får vi se hur det mottas och vad som folk vill ha, säger Stefan Hanna.
– Det här spelet är ju en genre där spel kan bli väldigt populära väldigt snabbt men sen kanske försvinna också. Vi får väl se hur mycket hållbarhet spelet har. Vi är fortfarande väldigt passionerade över andra spelet, ”Among the Wild”, och är väldigt bestämda att vi vill göra klart det. Vi vill fortfarande vara en liten studio så det finns ju saker som måste kompromissas någonstans.
