Så bra var Håkan Hellströms sista spelning på Ullevi

GÖTEBORG. Nej, ingen ny klassiker. 

Men vissa stunder är löjligt bra.

Som First Aid Kit. 

Och som skrällen att självaste Leila K blixtrar förbi på scenen. 

Det finns rätt mycket att ta med sig. 

Som den utmattande versionen av ”Jag har varit i alla städer”, till exempel. 

Eller den dånande finalforceringen i ”Din tid kommer”. 

Eller hela First Aid Kit-partiet. 

Eller, för den delen, Leila K

Gissningsleken om vem eller vilka som skulle gästa Håkan Hellström den sista kvällen på Ullevi slutade aldrig. 
Men vem hade gissat på den strålande rapparen och artisten Laila El Khalifi, som förra året valdes in i Swedish Music Hall Of Fame?

Ok, det var kort. 

Några snabba rader i ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” och ”Det kommer aldrig va över mig”. Alla som blundande eller tittade ner i telefonerna missade säkert henne. 

Håkan fick kämpa

Men det var samtidigt något som ingen har sett förut under en Hellström-spelning. Leila K har över huvud taget knappt synts till alls på många, många år. Framför allt inte i närheten av en konsertscen.

I all sin enkelhet - stort.

Det här var en konsert där allt skulle in och ännu mer skulle stå på max.

Håkan Hellström fick kämpa och slita en del. Tajmingen har varit bättre. Rösten har haft starkare kvällar. 
Men visst finns det även andra tecken på kreativ mjölksyra.

Konserterna på Ullevi och resten av turnén har egentligen mest handlat om vilka andra artister som ska gästa låtarna, och mindre om vad bandet ska eller kan göra utav musiken.

Bara för att nämna två exempel:

Visst var det passande och fint att se Eva Dahlgren kliva in och ta över rariteten ”Det tog så lång tid att bli ung”, särskilt med tanke på texten.

Och First Aid Kit? Som sagt – herregud. Tror att hela turnén kulminerade där.

Nya låtarna försvann

Men i längden blev det som om Håkan Hellström och hans band varken kunde överträffa sig själva, överraska eller ta musiken vidare utan hjälp.

Mellansnacken var mer pliktskyldiga och utdragna än bra. Och han har inget nytt och bländande album i ryggen heller.

Mycket från ”Du gamla, du fria” försvann snabbt från setlistorna. Ibland, som i fredags, var det bara Silvana Imam-remixen av ”Du fria” och ”Din tid kommer” kvar.

Vilket kanske ger en fingervisning om hur Hellström själv värderar skivan. Eller han är åtminstone medveten om att majoriteten av låtarna inte är lika älskade som de äldre klassikerna. De måste fästa ordentligt hos publiken för att fungera i jätteformatet. 

Inte lika strålande som i fjol

Syftet med ”Rullande åska” var att så många som möjligt skulle få se Håkan Hellström innan han tog paus. 
Det var en turné där han i princip gjorde vad som förväntades av honom – en välregisserad rockteater där detaljerna slipats och testats och slipats om igen i åratal. 

Kalla det gärna för ett långt ärevarv för en show som Hellström har gjort starkare versioner av förr.
Och få gör det bättre. 

Ingen i Sverige, för att vara exakt. Om du påstår något annat kommer din näsa att växa ungefär 25 centimeter i natt. 

Men virvelvinden från Västra Frölunda kändes väldigt ofta i år som en ”vanlig” artist. Ullevi-konserterna med Håkan Hellström har åtminstone inte riktigt samma strålglans som i fjol. 

Allt har ett slut.