Tobias Forge i Ghost: ”Telefoner på konserter kan få mig att lägga av”
Markus Larsson träffar den svenska superstjärnan
Publicerad 2025-05-07
INTERVJU Satan, vad Tobias Forge i Ghost avskyr mobiltelefoner på konserter.
– Jag blir fysiskt illamående av dem, säger han.
Tobias Forge blir tyst. Det är ganska ovanligt.
Låtskrivaren och artisten från Linköping gillar att prata mycket i ett lugnt och sansat tempo. Så mycket att till och med skivbolaget kan bli stressade. Eftersom Ghost i dag är ett världsberömt hårdrockband är pressdagen i Stockholm därefter. Schemat är komiskt tajt för att vara en svensk artist.
Vi upplevde en... kollektiv eufori
Men vid ett tillfälle tänker Forge efter länge på en soffa i ett ljust, fräscht och relativt litet rum på skivbolaget. Han försöker beskriva känslan efter den förra turnéavslutningen, de två konserterna på Kia Forum i Inglewood i Kalifornien som blev konsertfilmen ”Rite here rite now” ifjol.
– Vi upplevde en... kollektiv eufori över hur bra och annorlunda de konserterna var.
Den viktigaste anledningen var att ingen använde mobiltelefoner. Vilket gjorde att publiken, och även musikerna på scen, var mer närvarande i musiken och showen. Tobias Forge ville inte att några telefoner skulle synas i bild. Så såg det ju inte ut när Iron Maiden filmade den klassiska liveshowen ”Live after death” i mitten av 80-talet. Resultatet och effekten har blivit att Ghost går samma väg som Bob Dylan och Jack White. Hädanefter är mobiltelefoner inte tillåtna under bandets konserter.
Mobilförbudet: ”Ett experiment”
Att en person som länge dolde sitt ansiktet och sin identitet bakom en mask försöker att skydda sig från mobiltelefoner må låta logiskt. Men halva idén med Ghost är det visuella. Att få snabb spridning på sociala medier, att skapa ett ”Instagram-moment”, är flera stora artisters brödföda. Är inte mobilförbud hopplöst omodernt? Forge rycker på axlarna utan att egentligen lyfta på dem och säger att det är så omodernt att det kan vara framtiden.
– Jag tror inte att jag vill göra det här längre om vi fortsätter att använda mobiltelefoner på det här sättet. Det kan få mig att lägga av. Då kan jag lika gärna stanna hemma och sjunga framför spegeln.
Lite senare, när en lika lugn Tobias Forge förbereder sig för att plåtas blixtsnabbt på grund av den knappa tiden, fortsätter han att prata om mobiler.
– Det är ett experiment. Men jag vet att många kommer att följa och utvärdera hur det går för vår turné. Stora och tunga namn.
”Påven” heter numera Papa V Perpetua
Det finns en beskrivning av Ghost som många hade önskat att de skulle ha kommit på själv:
Scooby Doom.
Bandet, som från början till slut är Tobias Forges soloprojekt, kan vara lika barnsligt tillgängliga som en tecknad hund som jagar spöken. Popmelodier paras ihop med en ockult mytologi där en diabolisk påve i olika skepnader, den aktuella versionen heter Papa V Perpetua, är ritualens dirigent.
Jag vill att min musik ska fastna och stanna kvar
När Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, delade ut priset Platinagitarren som hyllar svenska låtskrivare till Tobias Forge 2019 pratade han bland annat om att han ibland får försvara sin vilja att skriva hits. Han sa också att hits har ett basrecept utan att gå in på vad det består av. Han tycker att ”Immortal rites” med Morbid Angel är en hit. På ungefär samma sätt som ”Sheena is a punk rocker” med Ramones eller ”Baby one more time” med Britney Spears är hits.
– Allihop har ett gyllene snitt som man kan använda sig av, precis som att populära filmer har en viss dramaturgi. Det är svårt att veta vad det består av, men det finns en himla massa låtar som inte fäster eftersom de saknar vissa komponenter. Och jag vill att min musik ska fastna och stanna kvar.
Ghost är aktuella med det nya albumet ”Skeletá” där Forge, precis som på förra albumet ”Impera”, samarbetar med producenterna och låtskrivarna Max Grahn, Salem Al Fakir och Vincent Pontare. De två sistnämnda är mer förknippade med popstjärnor som Agnes än med metal. Mer dogmatiska metalfans som gillade bandets tidiga album sliter kanske sitt hår igen. 2025 är det vanligare att Ghost anklagas för att plagiera vuxen och mjuk AOR-rock som Journey än att de jämförs med Mercyful Fate.
Den dagen det börjar att svikta måste många av dem gå
Samtidigt går det att ana en viss förtjusning i musiken. Som att alla inblandade vill provocera lite och undersöka hur mycket gränslös pop eller soft rock som Ghost kan använda, plundra och bygga nåt nytt av innan det brister. Men vad innebär framgångar och mycket pengar? Finns det också en press att musiken och konserterna måste fortsätta att vara ekonomiskt starka och populära?
– Pengar gör att jag kan realisera idéer och drömmar som jag inte hade råd med för 15 år sen, till exempel på scen. Det ger en viss frihet. Annars får jag ingen inspiration av tanken på pengar. Rent praktiskt kan det vara olustfyllt att så många fler än jag är beroende av att det går bra. Vi är 50–60 personer som ska ut och turnera. Den dagen det börjar att svikta måste många av dem gå. Så, ja, den pressen har jag känt ända sen andra skivan.
Turnén ”Skeletour” inleddes i Manchester den 15 april och den slutar inte, om allt går som det ska, förrän om ett och halvt år. Papa V Perpetua ska bland annat delta på Black Sabbaths sista konsert i Birmingham den 5 juni, tillsammans med bland andra Metallica, Slayer och Slash.
Det är som att en gammal vän försvinner
Hur mycket Sabbath har betytt för Tobias Forge går att ana. Det finns en anledning till att Ghost beskrevs som att någon stoppat in Abba i Black Sabbath i intervjun med Carina Bergfeldt på SVT.
Forge låter varken upprymd eller glad när han pratar om konserten, och om äran att få vara med. Snarare lite ledsen.
– Det är som att en gammal vän försvinner.
Vann rättegången
2017 stämdes Tobias Forge av fyra tidigare medlemmar i Ghost.
Han anklagades för att ha roffat åt sig intäkter från turnéer och inspelningar under flera år och betalat ”slavlöner”. De fyra personerna, som på den tiden var anonyma gastar, krävde ersättning och att Forge skulle redovisa bandets intäkter och kostnader mellan åren 2011 och 2016.
De förlorade rättegången. Domen slog fast att de inte kunde visa upp ett avtal mellan dem och Forge som gav dem rätten till ytterligare ersättning. De skulle också betala rättegångskostnaderna på 1,3 miljoner kronor.
Rättegången var början på det Ghost publiken möter i dag, ett mer utåtriktat hårdrockband med en tydlig ledare och där det inte råder någon tvekan om att de andra musikerna är inhyrda. Det hemliga bandet kan inte vara lika hemliga längre eftersom maskerna togs av och ”den riktiga” Tobias Forge trädde fram under rättegången.
Min bror var väldigt viktig för Ghost och hur musiken låter. Rättegången har inte spelat samma roll
Tobias Forge har aldrig varit rädd för ämnen som vissa kan uppfatta som kontroversiella. Ghost har till exempel skrivit hårda politiska låtar, exempelvis om den före detta vicepresidenten Mike Pence, en person som Forge har kallat för avskyvärd i intervjuer. Och varje gång som bandets cover på Metallicas ”Enter sandman” spelas live går intäkterna till en välgörenhetsorganisation för unga transpersoner i USA. Men varför verkar det lättare för honom att göra ett sommarprat om sin bror som dog just när Ghost slog igenom än att prata om rättegången?
– Min bror var väldigt viktig för Ghost och hur musiken låter. Rättegången har inte spelat samma roll.
Vissa saker klarnade i huvudet – vem man är, vad man ska göra och vad som är viktigt
Tobias Forge säger att han tänker annorlunda när nya musiker ska rekryteras till Ghost i dag. Det viktiga är inte att de ska känna honom utan deras förmågor och hur bra de är.
– Det vore konstigt om man inte påverkades av såna där processer. Men jag tycker också att det var lärorikt. Vissa saker klarnade i huvudet – vem man är, vad man ska göra och vad som är viktigt.
Är det sant att du betalade rättegångskostnaderna för personerna som stämde dig?
– Vi nådde en förlikning för att hålla oss på god fot med varandra.
Det är inget svar. Men det behövs kanske inget heller.
Bra spökhistorier är komplexa och har ofta ett mystiskt slut.
