Rumer hittar självklara melodier i Nashville

Publicerad 2020-08-14

Rumer är tillbaka i England efter flera år i den amerikanska södern. Med sig hem fick hon en fin skiva med Nashville-pop.

ALBUM När Rumer gör en hel skiva med låtar av Nashville-låtskrivaren Hugh Prestwood blir det ett gediget möte mellan klassisk pop och country.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Rumer
Nashville tears
Cooking Vinyl/Playground


POP/COUNTRY Efter det lyckade albumet med låtar av Burt Bacharach och Hal David, fyra år gamla ”This girl’s in love”, var Sarah ”Rumer” Joyces ursprungliga idé att åter göra ett album med egna låtar. Men som nybliven småbarnsmamma i exil i den amerikanska södern tvingades London-sångerskan inse att energin och inspirationen inte riktigt fanns till skrivande.

I stället annonserade hon efter okända och förbisedda låtar på Music Row i Nashville, och bland de hundratals demos som kom in fastnade hon så hårt för en av Hugh Prestwood – som tidigare har levererat låtar till bland andra Judy Collins och Randy Travis – att hon bestämde sig för att göra hela skivan med hans kompositioner.

Det visar sig vara en lyckad idé. När Rumers behagligt svala popröst och spröda stråkar möter Prestwoods mångsidiga countrymelodier föds en skiva som känns påfallande självklar, lite som när Dusty Springfield drog till Memphis. Vem som har skrivit låtarna blir oväsentligt när personen bakom micken tar hand om dem så här bra.

Vissa av spåren finns redan i kända versioner med artister som Alison Krauss och Trisha Yearwood men Rumer lyckas ändå skapa en gedigen helhet, även om laddningen kanske inte håller för riktigt så mycket som 15 låtar.
BÄSTA SPÅR: ”Oklahoma stray”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik