Ren jullyx med Weeping Willows och Lisa Nilsson

Publicerad 2022-11-26

När Lisa Nilsson åker med Magnus Carlson och hans Weeping Willows på julturné känns det som en helt självklar kombination.

KONSERT Ett dokumenterat lysande liveband elegant förstärkt med stråkar och blås. Omsorgsfullt valda låtar med stil och klass. Och så två av landets finaste röster på det.

När Weeping Willows och Lisa Nilsson bjuder in till julkonsert finns det väldigt lite att klaga på.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Weeping Willows & Lisa Nilsson: ”Christmas time has come”
Turnépremiär: Helsingborg Arena, Helsingborg. Publik: 1 600. Längd: Två timmar. Bäst: ”A change is gonna come” och ”Christmas lullaby”. Sämst: Mellansnacket kan de slipa på en del.


HELSINGBORG. Det går att tussa ihop några kända artister som egentligen inte har speciellt mycket gemensamt och låta dem sjunga alla de mest uttjatade jullåtarna och sina egna mest kända hits, slänga in något litet anonymt kompband och i bästa fall kanske en komiker och kalla det hela för julturné.

Många gör ungefär så, år efter år. Det fungerar uppenbarligen och är sannolikt enkla pengar för samtliga inblandade.

Det går också att göra som Weeping Willows. I snart tio år har de åkt runt och spritt julvärme med Sinatra-stil, Elvis-själ och blåtonade jullåtar som deras publik i många fall aldrig ens har hört tidigare.

Södermalmsveteranerna har även samlat sina finsmakarcovers och egna jullåtar på två album. Till det senaste, ”Songs of winter”, bjöd de in den precis lika kvalitetsmedvetna Lisa Nilsson på två låtar och tanken föddes om en gemensam julturné.

Pandemin satte stopp i två år, men nu händer det. Och det blir i långa stunder precis så starkt som ni kan tänka er när två av det här landets främsta vokalister ställer sig framför ett dokumenterat smakfullt och mångsidigt liveband, här förstärkt med en stråkkvartett, körsångerskan och pianisten Carolina Wallin Pérez samt blåsarna Per ”Ruskträsk” Johansson och Goran Kajfeš.

Lisa Nilsson sjunger soul, jazz och ”O helga natt” med självklar tyngd och pondus.

Vi har att göra med ren musikalisk lyx. Magnus Carlson kommer med Ron Sexsmiths mjukt folkplockande ”Maybe this Christmas” och får sedan hjälp av Lisa Nilsson att ladda hallen med stompig soul i The Flirtations ”Christmas time is here again”.

Nilsson fortsätter på egen hand i soulspåret med starka Amy Grant-balladen ”Grown-up Christmas list”, ”en alternativ önskelista till tomten som känns högaktuell med tanke på hur vi har det i världen omkring oss”.

Nilsson manar till mer välbehövlig juleftertanke när hon berättar om första gången hon sjöng med Weeping Willows, på en duett med Titiyo för en Amnesty-skiva i en annan evigt relevant låt, Sam Cookes soulklassiker ”A change is gonna come”. Som hon och gör näst intill lika omtumlande i kväll.

Och så är hon rolig när hon pratar om att ångra ensamkvällen på nyårsafton och tjugo i tolv flaxa ut på Tinder i ren desperation, för att därefter med all tänkbar pondus sjuda ur sig Ella Fitzgerald-bekanta jazzrökaren ”What are you doing New Year’s Eve”.

Carlson ger oss i sin tur historien om hur Weeping Willows till sin första jul-ep försökte hitta den deppigaste jullåt som någonsin spelats in och landade i John Prines countryvals ”Christmas in prison”. Som vi får med dragspel, slide och sordinerat blås.

Magnus Carlson får Elvis ”If I can dream” att kännas som en julevergreen på turnépremiären i Helsingborg.

Samma verserade vemod hittar han över skira stråkar i ”Christmas lullaby”, från början en låt med The Pogues-sångaren Shane MacGowan.

Både Weeping Willows och Lisa Nilsson lyckas även sömlöst tvinna in några icke-jullåtar i stämningen. Nilssons ”Så mycket bättre”-tolkning av Ana Diaz ”100” blir helt rätt. Och Weepings ”Blue and alone” kunde på många sätt ha varit en jullåt, den också.

Det märks tveklöst att det är premiär. Carlson har lite otur när halsen tillfälligt rosslar igen av för mycket scenrök och får ta om finalen av ”Broken promise land”. De båda vokalisterna har nog dessutom repat låtarna ganska mycket mer än mellansnacket, och själva upplägget känns inte fullt så tajt som det rimligen borde kunna bli.

Men det blir ändå radanmärkningar. För inte bara avslöjar den här showen att Magnus Carlson och Lisa Nilsson har röster som trivs väldigt bra ihop. Den bevisar också att det går att göra folklig och inbjudande julkonsert utan att på något sätt underskatta sin publik.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram och Twitter för full koll på allt inom musik