Taylor Swift berör på intim Paris-spelning

Uppdaterad 2019-09-12 | Publicerad 2019-09-10

KONSERT Taylor Swift firar sitt nya album med en exklusiv spelning i Paris och lyckas samtidigt visa varför hon blivit en av vår tids största artister.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Taylor Swift
Plats: Olympia, Paris. Publik: 2000 gäster och fans från världen över. Längd: 75 minuter. Bäst: Det akustiska partiet i mitten. Sämst: Att inte fler får uppleva det här.


PARIS. När jag var 15 brukade jag komma hem från skolan, sätta in ”Fearless” i cd-spelaren och gråta rakt ner i kudden.

Jag var en hjärtekrossad och dramatisk tonåring och Taylor Swift var den enda i världen som kunde förstå mig.

Än i dag omfamnas hennes tonsatta kärleksbrev av yngre generationer. Fem dagar efter släppet slog nya albumet ”Lover” försäljningsrekord i USA med 800 000 sålda exemplar. I Kina var siffran närmare en miljon.

I kväll är 2000 personer på plats för att se Swifts exklusiva spelning. Inga biljetter har varit till försäljning och fansen har i stället tävlat om att få se världsstjärnan spela.

Utanför lokalen står gråtande fans som inte lyckats knipa en biljett.

Jag förstår deras uppgivenhet.
Det är surrealistiskt att se Taylor Swift kliva upp på en så liten scen. Hon börjar med singeln ”Me” och drar igång en explosiv show med dansare och pastellfärgade visuals.

Allsången blir snabbt öronbedövande och i ”Blank space” blandas den med svindlande skrik.

Det känns passande att Swift firar sitt nya album genom att återvända till en mindre scen. På ”Lover” går hon tillbaka till avskalade produktioner och dagboksanteckningar om att vara kär.

Det är hennes mest personliga verk på länge.

I kväll får hon till och med sina mellansnack att kännas som ett samtal mellan bästa vänner. Hon berättar var låtarna kom till (en skrevs på soffan, en annan i badkaret) och förklarar att hon genom ”Lover” vill fånga kärlekens olika ögonblick.

Det gör hon utmärkt även på scen. Titelspåret förmedlar känslan av att vara sprudlande nykär medan ”The archer” väcker minnen av gamla besvikelser.

Och det blir rentav magiskt när hon skalar av och sätter sig ner med gitarren, ljusår ifrån den avancerade koreografi och dyra pyroteknik som präglade hennes ”Reputation”-turné.

Hon vill i stället köra låtarna akustiskt, precis som hon skrev dem, och under ”All too well” och ”Cornelia Street” slås jag av hennes glasklara röst.

– Sjung med om ni någonsin känt er svikna, säger Swift innan hon börjar spela sorgsna ”Death by a thousand cuts”.

Publiken jublar och en ung kille framför mig skriker:
– Såklart vi har! Det är därför vi är här!

Jag hoppas att Taylor Swift fortsätter vara lika hudlöst intim när hon åker ut till världens största arenor. Elva år efter sitt genombrottsalbum träffar hon i kväll hårdare än någonsin.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik