Eric Gadd gör krogshow med både stil och hjärta

Publicerad 2018-09-14

Eric Gadd får hela Börsen att dansa i nya showen ”OMG”.

KONSERT Eric Gadd radar upp alla sina hits och frågan känns given:

Varför har han inte gjort krogshow tidigare?

”OMG” är en rakt igenom underhållande funkfest med både stil och hjärta.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Eric Gadd: ”OMG”
Premiär: Hamburger Börs, Stockholm. Publik: 668 (fullsatt). Längd: 92 minuter. Bäst: ”Power of music”, ”Do you believe in me” och ”Stay away från mig”. Sämst: Melodifestivallåten ”Vi kommer aldrig att förlora” bleknar betänkligt i den här djupt svängiga mixen.


När Eric Gadd skivdebuterade 1987 var Sverige ett land som knappt kunde stava till soul, än mindre till funk.

Så han blev snabbt landets soulkung, och fick i 90-talets gryning monumentala radiohits med låtar som ”Do you believe in me” och ”Excuse me, hallelujah”.

Hela 90-talet uppfostrade gotlänningen från Vallentuna synnerligen framgångsrikt nationen i allehanda svart musik, och var dessutom något av det allra svängigaste man kunde se på en scen.

På den här sidan millennieskiftet har Gadd hållit lägre profil men alltid varit hörvärd när han väl släppt något. Så sent som i fjol gjorde han en av årets svenska singlar med balladen ”Stay away från mig”, där 53-åringen dessutom bevisade att han alltjämt har fingret på samtidspulsen.

Och när han nu förlänger fjolårets 30-årsjubileum med en krogshow känns det som ett helt självklart steg. Särskilt som Gadd givetvis ser till att göra det med sin sedvanliga stil och helhetstanke.

Men även om herr Sojdelius hör till landets mest välformulerade artister, med en sällsynt ”jordad” framtoning, håller han igen på anekdoterna och reflektionerna. För om det finns något som hans katalog bjuder in till är det givetvis party.

Framför ett ungt, nio personer starkt och supertajt band av patenterad Prince-modell – med färgstarka dansaren, sångaren och slagverkaren Gabriella Kaiser som Gadds egen Sheila E – rullar han ut alla hitsen, såväl tidiga akustiska sängkammarballaden ”Bara himlen ser på” som fetfunkiga 00-talsnumret ”Tvåhundratusen”.

Det är svensk soul på det bästa av sätt. Gadd har aldrig försökt mörka sina influenser, och i ett kul parti här avslöjar han rent av exakt vilka Sly Stone- och Cheryl Lynn-låtar han snott från i några av sina mest kända nummer.

”OMG” – som vi väl får anta står för ”Oh my Gadd” – är faktiskt ett klockrent showkoncept i all sin självklara enkelhet, rakt igenom underhållande och precis lagom långt.

Gadd hade ledigt kunnat hålla på i en halvtimme till men vet vikten av att lämna sin publik hungrig, så att festen kan fortsätta någon annanstans.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik