Entombed väcker liv i ikonisk dödsmetall

Uppdaterad 2019-07-09 | Publicerad 2019-05-17

Konsertbild från Entombeds unika liveframträdande av ”Clandestine” i Malmö, 2016.

ALBUM När Entombeds ikoniska platta ”Clandestine” återupplivas är resultatet jordnära och spartanskt. På gott och ont.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Entombed
Clandestine - live
Threeman recordings/Sound Pollution


METAL 1991 var ett stort – om än spretigt – musikår.

Grungen fick sitt stora genombrott med Nirvana och hitsingeln ”Smells like teen spirit” i spetsen.

Metallica, R.E.M. och Red Hot Chili Peppers gjorde kommersiella braksuccéer. Och Carola tog det europeiska folket med storm i Eurovision Song Contest, medan popvidundret Roxette dominerade på den amerikanska Billboardlistan.

Samma år såg Entombeds andra album ”Clandestine” dagens ljus för första gången. En skiva som numera betraktas som ett ikoniskt dödsmetallalbum.

På skivans 25-årsdag framförde delar av originaluppsättningen – Uffe Cederlund, Nicke Andersson och Alex Hellid för att vara exakt – ”Clandestine” i sin helhet på Malmö live konserthus, med och utan symfoniorkester.

Nu har akten utan orkester förpackats på nytt i ”Clandestine - live”.

Och det snart 30 år gamla materialet framförs som om ingen tid har passerat.

Det känns genuint, jordnära och svettigt. Exempelvis hanterar Andersson det hastiga tempot i ”Sinners bleed” som om hans liv och trumset hängde på det.

Trion får även sällskap av Edvin Aftonfalks (ex-Morbus Chron) grooviga basgångar och Robert Anderssons (ex-Morbus Chron) grova growlsång, som passar perfekt i sammanhanget.

Sångaren, som inte ens var född när skivan släpptes, har dessutom en liknande rå och opolerad aura som originalsångaren L-G Petrov, som numera axlar sången i den andra gruppkonstellationen Entombed A.D.

Nostalgifaktorn är minst sagt hög, men en mäktig livekänsla uteblir.

Den sittande publiken är knappt märkbar och ger bara ett par ynkliga applåder här och där.

Och det spartanska inspelningsljudet lämnar en del att önska. Ibland låter det som om bandet snarare lirar i en sliten replokal än på ett konserthus som sägs ha norra Europas bästa akustik.

Men ”Clandestine - live” är trots allt ett bra substitut för oss som inte var på plats i Malmö den där unika novemberkvällen för nästan tre år sedan.

Kanske får vi en ny chans så småningom.

Så sent som för några veckor sedan hintade Hellid om att nytt Entombed-material väntar. Bara tanken ger mig fjärilar i magen.
BÄSTA SPÅR: ”Stranger aeons” och ”Blessed be”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik