Sheeran charmar Ullevi men berör bara glimtvis

Publicerad 2022-08-11

På grund av ett oacceptabelt fotokontrakt är bilden hämtad från Ed Sheerans konsert i Köpenhamn.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Ed Sheeran
Plats: Ullevi, Göteborg. Publik: 67 383 (utsålt). Längd: Två timmar. Bäst: Det Justin Bieber-relaterade materialet lyser starkast i kväll: ”I don’t care” och ”Love yourself”. Sämst: ”Shape of you” är skrämmande lik den sektlika dansen i filmen ”The wolf of wall street”.

KONSERT En perfekt sommarkväll på Ullevi med hela världens favorittrubadur kan naturligtvis inte gå fel.

Men Ed Sheerans popmusik skrapar ofta bara på ytan, som semesterbilder på sociala medier.

GÖTEBORG. Ed Sheerans popmusikaliska världsherravälde är alltjämt ett litet mysterium. Visst, 31-åringen från Framlingham i sydöstra England är både hantverksskicklig och en skaplig sångare. Dessutom har han fingertoppskänsla för vad streamingtjänsterna i, säg, Filippinerna skriker efter för dagen. Men för varje Ed Sheeran-sång går det nästan alltid att komma på en artist som gör ungefär samma sak, fast med mer finess. Harry Styles och Taylor Swift är bara två exempel.

67 383 människor vallfärdar alldeles oavsett för att se den engelska popstjärnan och hans ”The mathematics tour” i den ljumma augustikvällen. Det är den första utsålda konserten av två. Ullevis ena långsida sträcker sig mot solen som ett stort, leende ansikte.

Ed Sheeran är placerad på en rund scen i mitten av arenan. Sex jätteplektrum hänger över sex små scener, där bandmedlemmarna huserar. Allt är väldigt uttänkt och Instagram-vänligt. Med en lätt bris i kalufsen står Sheeran plötsligt bara där. I öppnande ”Tides” sjunger han om hur livet förändrats med pappaskapet – han och hans fru Cherry Seaborn fick sin andra dotter i våras.

Från början finns någonting frånvarande i blicken och det slår mig att det måste vara skrämmande att vara en artist av så grandiosa mått. Men bara ett par låtar senare ska Sheeran prata avslappnat om Sverige, fotboll och döttrarna som stod han på den lokala puben.

Han alternerar mellan sina älskade loop-pedaler och – nytt sedan ”Divide”-turnén för fyra år sedan – stadiumpop med fullt band. Den snurrande scenen är en smart uppfinning som förvandlar popstjärnan till ett chokladhjul, alltid är det några av fansen längst fram som drar högsta vinsten och får vara nära sin idol.

En återkommande pyroteknik känns malplacerad, men Ed Sheeran vill verkligen vara popmusikens Gott och blandat-påse. På Ullevi är det nästan som om varje låt presenterar en ny riktning. Ballad-Ed (”The A team”), arenarock-Ed (”Castle on the hill”), irländsk julafton (”Galway girl”). Sheeran genrehoppar så vilt att man knappt blir överraskad ens när svenska rapparen 1Cuz kommer in i vit balaklava för samarbetet ”2step”.

Ed Sheerans sånger skrapar ofta bara på ytan, som sentimentala semesterbilder på sociala medier. Men Ullevi, alltjämt ohotad som Sveriges festligaste konsertarena, lyfter några av dem till någonting extra. ”Thinking out loud” förvandlas till en kollektiv tryckare. Och stämningen i senaste megahiten ”Bad habits” påminner om en superklubb kring millenieskiftet.

Några stunder tar jag med mig lite extra när jag vadar från Ullevi i dimman från de avslutande fyrverkerierna. ”Love yourself” blev som bekant en hit med Justin Bieber och innehåller den fantastiska dissraden ”My mama don’t like you and she likes everyone”.

”I don’t care” handlar om att en av världens största popstjärnor, som mobbades i skolan, fortfarande kan känna att han inte riktigt passar in. Under några minuter lyckas Ed Sheeran med någonting större än streamingsiffror; han fångar livet med enkel popmusik.


Fotnot:
Ed Sheeran spelar på Ullevi även i kväll, 11 augusti


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik