Scenen havererade – på första repdagen

Avancerade scenbygget kommer inte lagas före Eurovision – Svenska chefen: ”Varit tufft för många”

Uppdaterad 2022-05-15 | Publicerad 2022-05-05

TURIN. Eurovision song contest i Turin har en av de mest avancerade scenkonstruktionerna någonsin.

Det är bara ett problem: Den funkar inte.

”Under tekniska repetitioner i Turin har Eurovisions produktionsteam stött på lite utmaningar”, säger en talesperson för EBU i ett uttalande.

Följ ämnen

En mängd länders delegationer har, enligt italienska tidningen Repubblica, betalat omkring 300 000 kronor för specialutformat innehåll på en regnbågsformad LED-vägg i tre dimensioner som brakade samman redan första repetitionsdagen.

Nu meddelar arrangören EBU att haveriet inte kommer att kunna lösas före sändningarna. Istället tvingas artisterna helt tänka om och skapa nya scenframträdanden med bara dagar kvar tills första semifinalen.

Det italienska tv-bolaget RAI har skrutit om scenkonstruktionen, som de kallar för en ”kinetisk sol”, formad av flera bågar som alla skulle kunna snurra 360 grader på scenen, runt och över artisterna. På ena sidan består den kinetiska solen av LED-skärmar, medan den andra sidan är svart med strålkastare.

Men när de första artisterna intog scenen för repetitioner förra helgen fick de en chock.

”Kommer hållas i en och samma fasta position”

Den kinetiska solen fungerar inte, något som alltså inte meddelades förrän artister från 40 länder var på plats för att börja repetera.

EBU dröjde flera dagar med en officiell kommentar, men i måndags kom beskedet bland annat till danska DR, ett av länderna vars artister drabbats:

”Under tekniska repetitioner i Turin har Eurovision song contests produktionsteam stött på lite utmaningar med tiden som det tar att återställa den kinetiska solen mellan framträdanden. Därför har det överenskommits med RAI att den kinetiska solen kommer att hållas i en och samma fasta position för alla 40 låtar, för att säkerställa en rättvis tävling”.

Istället för en LED-vägg möts flera länder av en stor svart blaffa på scenen som de nu tvingas försöka arbeta sig runt, något som tydligt synts under de inledande repetitionerna.

– Jag har hört från andra scenkreatörer att det har varit tufft med det här. Man har byggt ett nummer som helt baserats på den här kinetiska solen och så fungerar det inte som man har tänkt sig. Då blir det en utmaning. Men det har inte drabbat oss, det var en stor lättnad, säger Sveriges delegationschef Lotta Furebäck.

Svenska knepet för att riskminimera och undvika haveri

Sverige hade redan från början bestämt sig för att inte använda sig av LED-skärmarna i Cornelia Jakobs scenframträdande.

– Vi använder inte den. Tack och lov har det inte drabbat oss, säger Furebäck.

Den svenska delegationen har också tagit till en annan försiktighetsåtgärd för att Cornelia Jakobs scenshow ska bli precis som de vill ha det och inte riskera att drabbas av någon fadäs från den italienska tv-produktionen.

Den stora cirkeln på scenen får numera sina färgskiftningar i grönt och rött via en projektor istället för från strålkastare.

– Jag tror inte att tittarna kommer märka så stor skillnad, men vi kan ha kontroll på det mer nu. Det är en projektor som bestämmer hur ljuset ska se ut, det gör också att vi kan få ljuset att pulsera mer, än med en lampa. Det är den stora skillnaden, att vi kan ha mer kontroll på innehållet i cirkeln. Men den är fortfarande grön och röd.

Sverige har bytt från lampa till projektor för att säkerställa att Cornelia Jakobs cirkel ser helt rätt ut. ”RAI, eller contest-teamet, uttryckte att de kunde ha vissa svårigheter att få till det vi ville” säger Lotta Furebäck.

Gjorde ni det för att ni som delegation ska ha större kontroll och inte lämna över det till en tv-produktion som ni inte kan styra över?

– Ja, det stämmer. På det här sättet har vi mer kontroll på det som visas. RAI, eller contest-teamet, uttryckte att de kunde ha vissa svårigheter att få till det vi ville, för som vi gjorde i Melodifestivalen så måste man placera ljuskäglan på ett speciellt ställe för att få det rätt, och då kändes det bättre att säkra upp med projektion istället. Så där fick vi faktiskt en liten förvarning.

Första semifinalen av Eurovision song contest 2022 sänds tisdag 10 maj i SVT 21.00. Cornelia Jakobs tävlar med ”Hold me closer” i den andra semifinalen, torsdag 12 maj.

Aftonbladets reporter Tobbe Ek på plats i Turin.