Slår tillbaka efter kritiken mot Melodifestivalen

Känner inte igen kritiken: ”Får massor av positiva kommentarer” – David Lindgren sjunger om kritiken

Uppdaterad 2018-02-24 | Publicerad 2018-02-23

ÖRNSKÖLDSVIK. Programmet får sylvass kritik.

Nu slår Melodifestivalens regissör Sunil Munshi tillbaka.

– Min mejlbox har typ pajat ihop av massa positiva kommentarer, säger han.

Följ ämnen

Förra veckans tittarsiffror för Melodifestivalen visade på ett tapp från förra årets 3 210 000 till 2 830 000. Veckan innan det tittade 2 907 000. Inte sedan 2011 har två delfinaler haft under tre miljoner tittare.

Samtidigt har kritiken kommit från tittare och press mot nivån årets låtar, men inte minst på manus och regi. Där har årets regissör Sunil Munshi, 45, tagit illa vid sig. Han känner inte igen sig i kritiken.

– I breven jag får känner jag jättemycket positivitet och samma i det SVT får in, och där läser jag allt. Det är inte bara min familj som tycker att jag är bra. Sedan har jag läst negativa grejer i det som andra skriver, säger han.

När förra veckans tittarsiffror kom i måndags reagerade Nöjesbladets Tobbe Ek:

– Att tittarna fortsätter att svika Melodifestivalen 2018, och att tittandet gick ned ytterligare från förra veckan, visar att något är ordentligt fel med programmet, sa han i måndags.

Sunil Munshi slår tillbaka:

– Ser man till tittarsiffrorna är det fantastiskt, mer än förra året. 75 procent av de som tittar på tv ser på Melodifestivalen. Min mejlbox har typ pajat ihop av massa positiva kommentarer. Och folk står på stolarna och inte vill lämna (arenan, reds anm), de älskar det.

– Jag tycker att vi bjuder på varm och bra, gedigen underhållning, Sedan att det inte finns regi och manus det kan ju någon tycka, men jag vet inte om det är adekvat kritik.

”Inte helt hundra att alla förstår”

Han medger att han och teamet bakom programmet valt en ny väg med programmet i år.

– Tidigare har SVT:s undersökningar visat att folk inte trodde att Melodifestivalen sändes live för att det var så slik tv-produktion och allt bara var så jävla proffsigt. Det kändes om att vi behövde lite mer livenerv. Där har vi kanske tagit bort den kittade humorn där de sjunger om Melodifestivalen och sedan tar in Christer Björkman. Vi är mer i arenan, jag har fokuserat på mer värme och gemenskap. Jag tror att folk kan reagera på det, men den kritiken är förhållandevis liten.

Andra veckans deltävling öppnades av David Lindgrens poledance-nummer, en dans som klassiskt kopplas till kvinnor för att sedan ta vid med Petra Marklunds ladypowerversion av ”En tuff brud i lyxförpackning” och sedan David Lindgrens egna lättklädda bilder utifrån Ida Redigs förlagor.

– Petras nummer gick hem i arenan, det var 12 000 pers som bara stod och headbangade till det där. Jag såg att det funkade i tre utsålda Scandinavium.

Gick till exempel den pandangen, med MeToo-tema och lek med könsroller fram i rutan?

– Jag litar på att tittarna är smarta och förstår och det tycker jag att de gör. Jag är inte helt hundra på att alla förstår dock.

– Vi har tagit ett ansvar att försöka förena Sverige, för det blåser kallt och ganska otäcka fascistiska vindar, då har vi tagit ansvar att hylla olikheten, det som är lite udda får plats här. Jag tycker att du och dina kollegor ska ta med er det, att vi är alla för en i stället för att hacka, nu ska vi vara...

Det är Sveriges största tv-program, då får man väl ändå...

– Ja, det är klart att ni ska hacka, det är ju underhållning det också. Det tycker jag att ni ska göra. Men jag tycker att ni ska ha med er också att vi måste förena oss och gå hand i hand, det är inte självklart i Sverige eller Europa att få ge uttryck och klä sig i ballonger som Edward (Blom, reds anm) gjorde.

”Måste utmana oss själva”

Melodifestivalens projektledare Anette Helenius betonar att teamet vill utmana sig själv varje år.

– Melodifestivalen är ett ganska satt format och där behöver vi skruva ibland för att det inte ska stagnera. Sedan kan inte tre miljoner tittare tycka likadant, därför måste vi stå fast i det vi bestämt. Vi kan skruva lite i saker men gör inga rockader och slänger in en ny mellanakt för att det står något i tidningarna.

Skruvar ni något utifrån den nuvarande kritiken?

– Vi förhåller oss till det som är tänkt. Men manus och regi, som media verkligen lyft upp, är en väldigt liten del av programmet, tio procent, och jag har svårt att tro att gemene man ute i stugorna tycker att det är faktorer som styr om man tittar eller inte.

Gör nummer om kritiken

Slump eller inte, veckans delfinal öppnas med en sång av David Lindgren om att ”tro på sig själv och skita i vad andra tycker”.

– För mig handlar den om det. Det är en ballad om att köra sitt eget race. Många har en sida man bär på som man inte vågar visa för andra, kanske en lastbilschaufför som vill börja bugga, säger han.

Kan det också kopplas till senaste tidens kritik?

– Absolut, jag tycker det. I branschen jag valt gäller det att tro på sig själv, folk ger en kritik och har gjort det i alla år. Hade jag lyssnat på det hade jag inte stått här, man måste vara stark och ha en grundtrygghet i sig själv.

För honom är det vecka fyra, han är lite småförkyld och manus går lite långsammare att få in i huvudet.

– I lördags gjorde jag min bästa tv-sändning någonsin tror jag. Jag är nöjd med vad jag levererar men kritiken genomsyrar det kreativa teamet. Jag är bra på att inte läsa, men det kommer ändå fram till en ändå.