Netflix-filmen visar att vi visst behöver biografer
Streamingtjänstens envise chef får mothugg
KRÖNIKA. Vi behöver inte biografer längre, skrockade chefen för Netflix nyligen.
Själv skrockade jag när jag såg Netflix-filmen ”Havoc”.
Ted Sarandos är en av vår tids mest framgångsrika figurer inom film och tv. Han började sin karriär i en videobutik och kom till Netflix på den tiden då företaget levde på att hyra ut dvd-filmer via posten. Så småningom blev han ansvarig för att utveckla företagets nysatsning: en streamingtjänst med egna filmer och tv-serier.
Det har gått bra för både Netflix och Ted Sarandos, kan vi lugnt säga. Och jag tror att han har ett genuint intresse för film.
Relationen mellan Netflix och biografer har varit omtvistad. Givetvis tjänar streamingtjänsten på att du sitter hemma och ser dess filmer, men samtidigt går det inte att komma undan biografer om man är en filmproducent med ambitioner. Och det är Netflix, som gärna vill vinna Oscars och få branschen att se upp till dem som en ”riktig” filmstudio.
Har känts motvilligt
Biografer är ett så fundamentalt sätt att se film, med ett enormt stöd i branschen, att Netflix ibland ger med sig. Vissa prestigefyllda filmer får gå upp på biograferna, för att de ska kunna kvalificera sig för Oscars. Men det har känts motvilligt, som att principen är viktigare än att tjäna pengar på biopremiärer och den reklam som de ger. Du ska sitta hemma och se film, inte gå ut.
Häromdagen tände Ted Sarandos eld i brasan igen, genom att avfärda biografer i en intervju med magasinet Time. Ämnet ”biokris” kom upp på tapeten och Sarandos hade följande kommentar:
– Vad försöker konsumenten säga till oss? Att de vill se filmer hemma, tack så mycket. Filmstudior och biografer slåss om att bevara ett fönster på 45 dagar [mellan bio- och streamingpremiär] som är fullständigt otidsenlig för konsumenter som älskar film.
Han fortsatte med att prata om hur gammaldags hela tanken är på att sitta i en biosalong med främlingar.
Det fick han fan för, på många håll.
Regissören Rian Johnson, som ligger bakom ”Knives out”-filmerna och därmed har stor erfarenhet av att jobba med Netflix och Sarandos, pekade på ”Sinners” och ”A Minecraft movie” som exempel på hur det går alldeles utmärkt att engagera biobesökare och tjäna pengar på biopremiärer. Det finns inget som är ”gammaldags” med det, menade Johnson.
Sarandos brukar säga åt regissörer som han jobbar med att inte fokusera på biografer, men Rian Johnson är tydlig med vad han vill när det gäller nästa ”Knives out” som har premiär i höst:
– Jag vill ha den i så många biografer som möjligt, så länge som möjligt.
Jag antar att Sarandos himlar med ögonen när han hör det.
Utspelas i en mörk, regnig stad
Själv såg jag nyligen en av alla filmer som har direktpremiär på Netflix. ”Havoc” är en actionfilm med Tom Hardy i huvudrollen. Det mesta utspelas i en mörk, regnig stad och konflikterna är ibland svåra att följa, mellan olika gäng av kriminella (det inkluderar även polisen).
Jag såg filmen som Sarandos vill, det vill säga som gemene man ofta ser filmer. Ena halvan av den på min tv, andra halvan på min laptop under en tågresa.
Det ironiska är förstås att ”Havoc” hade tjänat på att ses i en biograf, där vi tydligare uppfattar vad som händer i mörkret. Det framstod som särskilt uppenbart i laptopen.
Det kanske är så att vissa filmprojekt bör Ted Sarandos säga nej till, om han nu envisas med att de enbart ska ses i ett mindre format?
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram, Bluesky och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.