Galen, kreativ och grotesk John Wick-film

Men sista halvtimmen blir en kalldusch

Publicerad 2019-05-14

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

John Wick chapter 3: Parabellum

Regi Chad Stahelski, med Keanu Reeves, Halle Berry, Laurence Fishburne, Asia Kate Dillon, Ian McShane, Anjelica Huston.


FILMRECENSION. ”Parabellum” är latin och betyder ”förbered för krig”.

Krig är precis vad vi får.

Men mot slutet är det lätt att känna sig som att vi förlorar striden.

ACTION. Keanu Reeves var med i Stephen Colberts talkshow häromdagen och fick då en förvånansvärt djup fråga: ”Vad händer när vi dör?”. Reeves tog ett andetag och konstaterade det enda vi vet med fullständig säkerhet: ”Jag vet att de som älskar oss kommer att sakna oss”.

Döden är ständigt närvarande i de tre John Wick-filmerna, men vi har aldrig kunnat förvänta oss något djupsinnigt kring det. Det gäller även i tredje kapitlet. Ständigt klädd i en svart kostym är lönnmördaren John Wick en dödsängel som sveper fram i New Yorks undre värld och släcker liv snabbt och effektivt, gång på gång.

I första filmen var den främsta anledningen till Wicks mordvåg att gangsters stal hans bil och dödade hans hund; eftersom hunden var ett sätt för Wick att komma över fruns död fick attacken honom att tappa det.

I uppföljaren hamnade vår hjälte i konflikt med en italiensk maffiaboss och filmen slutade med en twist – John Wick hamnade i onåd hos den mäktiga organisation av lönnmördare som han tillhör och förklarades bannlyst, vilket innebar att han blev ett godkänt villebråd för världens alla yrkesmördare.

Det är där trean börjar, med Wick på flykt i ett regnigt New York. Den som lyckas döda honom får 14 miljoner dollar och Wick måste fundera ut ett sätt att få organisationen att häva bannlysningen, allt medan han slåss och slaktar sig igenom the big apple.

Ett automatiserat slakthus

Det finns förstås något groteskt över de här filmerna, ett slags automatiserat slakthus där Reeves rör sig snabbt från det ena offret till det andra och för det mesta avslutar varje duell med att sätta en kula i huvudet på motståndaren.

I förra filmen var det 128 av sina kollegor som Wick avrättade (jo, det finns folk på nätet som räknar sådant här). Den siffran är förmodligen högre i trean som beklagligt nog är längst hittills i serien.

Mer än någonsin förr liknar det en västern. Det märker vi i storyn och musiken, men här finns även en galen sekvens där Wick tar hjälp av hästar mitt i New York. Hundar spelar också en viktig roll som allierade under en avstickare i Casablanca där Wick möter en kollega (Halle Berry) som han har ett förflutet med.

Det märks att Reeves och Berry har tränat hårt för sina roller. Under några scener med en sträng (och lite bortslösad) Anjelica Huston ser vi det brutala priset som balettdansare betalar. Symboliken är tydlig. Vad annat än dans kan man kalla den koreografi som skådespelarna noggrant har fått lära sig inför varje blodig duell?

Knivar och yxor flyger

Här finns trots allt stor kreativitet, både när det gäller de kampsportsinspirerade slagsmålen och sätten som Wick avslutar sina fienders liv på. Knivar och yxor flyger – när Wick dödar sin första motståndare i filmen sker det med hjälp av en bok (!).

Men sista halvtimmen är en kalldusch. Inte nog med att slutstriden mellan Reeves och en japansk motståndare är tråkig jämfört med vad vi har sett tidigare i filmen. Dörren lämnas dessutom öppen för fler kapitel i serien. Efter de närapå skrattretande sista scenerna är det inte en ljus framtid.

”John Wick chapter 3: Parabellum” har biopremiär i morgon onsdag, den 15 maj.


”Bone tomahawk”.
  • SE HELLRE: Någon av regissören S Craig Zahlers filmer, till exempel den blodiga västernrullen ”Bone tomahawk”. Thrillern ”Dragged across concrete” finns nu på streamingtjänster.
  • VISSTE DU… att en tv-serie baserad på John Wick-filmerna är på gång? Den ska heta ”The Continental” och handla om hotellet som är ett högkvarter och en oas för lönnmördare.
  • JUST NU… är Reeves redo att filma en tredje del i ”Bill & Ted”-serien, ”Bill & Ted face the music”.