Publicerad 2021-05-21

”Promising young woman”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Promising young woman

Regi Emerald Fennell, med Carey Mulligan, Laverne Cox, Bo Burnham, Alison Brie, Connie Britton, Jennifer Coolidge

FILMRECENSION I "Promising young woman" hämnas Carey Mulligans Cassandra på manliga förövare om nätterna.

DRAMA/MÖRK KOMEDI Pop, neon och ett dansgolv i slowmotion. Gungande manskroppar, en air av brölig företagsfest. Några män gnäller över en kollega som klagat på att affärsmöten sker på en golfklubb där kvinnor inte är välkomna – tills de får syn på villebråd: en överberusad kvinna med armarna om soffans ryggstöd, huvudet hängande, benen ihop, som Jesus på korset. Hon ber om det. Påhejad erbjuder sig en av dem att hjälpa henne hem, men dirigerar taxin hem till sig. Får noll respons men är överallt. Sedan, ett skifte i rummet när det visar sig att hon inte alls är full.

Cassandra (Carey Mulligan) är 30, bor hos föräldrarna, jobbar på café. Var toppstudent på läkarutbildningen, men hoppade av samtidigt som bästa vännen Nina. Något hände, och nu hämnas hon om nätterna.

”Promising young woman”

"Promising young woman" nominerades till fem Oscars – bästa film, regi, kvinnliga huvudroll, klippning, originalmanus – och Emerald Fennell vann för det sistnämnda. Det här är också hennes debut som långfilmsregissör, och det hon gjort är en motsvarighet till välgörande tantsnusk: böckerna var underhållande, inte särskilt nyanserade eller subtila, förbehållslöst riktade till kvinnor (och därför lätta att avfärda som tantsnusk) – och under ytan kokade det ofta av förlösande vrede. Huvudpersonerna hämnades oförrätter – våldtäkter, svek, galgaborter – och byggde intrikata planer som tog år att slutföra och ibland kapade hela deras liv. Precis så är "Promising young woman”, och exakt det händer Cassandra.

Det är en film som borde ses i en salong fullsatt med kvinnor som tjoar och höjer näven i luften, var och varannan situation och replikskifte innehåller något igenkänningsbart. Fennell har velat pressa in allt, det blir övertydligt, hon skriver på näsan men tar upp tankarna som väckts hos många av oss de senaste åren. Hur kunde han? Hon? Jag? Skulle det bli annorlunda i dag?

"Promising young woman" är en tillspetsad, skevt rolig och ironisk fantasi, bilderna är komponerade så att Cassandra får änglavingar av sänggavlar i bakgrunden, helgonglorior av lampor. Hon är en uppoffrande, hämnande ängel som är lätt att tycka om i den me too-backlash vi befinner oss i just nu.
Visas på bio.

SE OCKSÅ: Vill man se mer i genren rape revenge finns till exempel numera både "Death weekend" och mästerverket "Ms. 45" att streama på svensk vod.
VISSTE DU ATT... Emerald Fennell och Andrew Lloyd Webber skapat en "Askungen"-musikal tillsammans? Premiär i London senare i år.