Pulshöjande socialrealism

”Heltid” gör thriller av en vardag med små marginaler

Publicerad 2022-09-09

”Heltid”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Heltid

Regi Éric Gravel, med Laure Calamy, Anne Suarez, Geneviève Mnich, Nolan Arizmendi, Sasha Lemaitre Cremaschi


FILMRECENSION Ensamstående Julies vardag är svår att få ihop som det är, men när trafiken lamslås av strejker blir det omöjligt.

DRAMA/THRILLER Få upp barn, göra frukost, lämna hos barnvakt. Natt blir morgon på tåget mot Paris, jobba, skymning blir sen kväll på vägen hem. Hämta barn, lägga dem, sova. Ensamstående Julies (Laure Calamy) vardag är svår att få ihop som det är, men när trafiken lamslås av strejker blir det omöjligt. Dessutom måste hon lyckas smita från jobbet som chefsstäderska på lyxhotell till en anställningsintervju för ett jobb där hon kan få användning av sin ekonomiexamen, ordna present och barnkalas. 

Hennes liv är som en mardröm där man aldrig kommer fram dit man ska, en kamp mot klocka, bankkonto och omständigheter. "Heltid" är socialrealism av högsta kvalitet, i thrillerformat. Tempot och kompositören Irène Drésels synthslingor driver upp pulsen, filmen är uppbyggd som den sorts intensiva nagelbitare där huvudpersonen fattar felbeslut efter felbeslut och dras ner i en spiral av kaos – bara det att Julie gör allting rätt och ändå sjunker. Man reagerar rent kroppsligt: Julies panik blir publikens panik. När hon kan sänka axlarna kan vi göra det, när hon någon gång kan ta ett djupt andetag kan vi. Det är oerhört skickligt gjort, och Calamy är otrolig i huvudrollen. "Heltid" är en av årets bästa filmer. 


Visas på bio.

Följ ämnen i artikeln