En oskyldig och lättglömd affär i Paris

Publicerad 2021-09-16

”Vår i Paris”.

FILMRECENSION ”Vår i Paris”, om en lite lagom opassande fransk förälskelse, är stilsäker men fjäderlätt.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Vår i Paris
Regi Suzanne Lindon, med Suzanne Lindon, Arnaud Valois, Frédéric Pierrot, Florence Viala.


DRAMA Den uttråkade 16-åringen Suzanne (Suzanne Lindon), som liksom verkar känna sig obekväm i sitt eget skinn, får syn på en man i 35-årsåldern (Arnaud Valois) utanför en teater i Montmartre. Raphaël är skådespelare och ungefär lika less på sina kollegor som Suzanne är på sina jämnåriga, och efter ett par inte så slumpartade möten på Suzannes dagliga väg mellan skolan och hemmet, uppstår någon sorts kärleksrelation dem emellan.

Skådespelardottern Lindon, som började skriva manuset till den här filmen när hon var 15, och sedan inledde inspelningarna vid 19 års ålder, undviker den stora åldersskillnadens minerade mark genom att hålla den knoppande förbindelsen kysk och fokuset inställt på sin egen unga rollfigur.
Men varför gör Raphaël på detta viset?
Det begriper man sig aldrig på, i en 73 minuter kort, stilsäker men flyktig och riskfri affär som är gjord med så lätt hand att den nästan lyfter från marken och försvinner iväg med vinden i samma stund som den når sitt abrupta avslut.
Att Lindon dessutom är lite för gammal för att spela 16 blir uppenbart i hennes något demonstrativt tonåriga skådespeleri. Men ett par verkligt inspirerade scener, där parets rörelser blir en sorts koreograferad dans som bryter av mot filmens i övrigt naturalistiska stil, visar på en lovande regitalang.


”Vår i Paris” har biopremiär den 17 september.

Följ ämnen i artikeln