Biograferna allvarligt hotade av viruset

Björn Berglund/TT

Publicerad 2020-05-07

Stängda salonger, krispengar som inte på långa vägar räcker till och konkurrerande filmpremiärer på nätet. Kommer den svenska biografkulturen att överleva coronakrisen?

– Situationen är prekär, säger Biografägareförbundets ordförande Peter Fornstam.

Den 18 mars bommade Filmstaden igen sina drygt 250 biosalonger på order av sina amerikanska ägare. Andra biografer håller öppet och lockar fortfarande besökare, trots få nya filmer och förbudet mot sammankomster på över 50 personer.

Men de är försvinnande få. Under de tre första veckorna i april gjordes ungefär 25 000 biobesök i landet. Under motsvarande period förra året var siffran nästan 644 000, enligt Sveriges Biografägareförbund.

Föga förvånande blöder biograferna pengar. I april meddelade Filmstaden hyresvärden Stockholms stad att man inte kommer att kunna betala sin hyra för den stora biografen vid Hötorget i Stockholm.

"Game over"

Häromveckan lanserade regeringen ett stödpaket på 500 miljoner kronor till kulturen, varav 50 miljoner går till filmbranschen och biograferna. Men pengarna räcker inte på långa vägar, enligt Peter Fornstam, som är både vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Biografägareförbundet.

Enligt Fornstam slår det maxtak som satts upp på tio miljoner kronor hårt mot de stora biografkedjorna, som brukar stå för 80 procent av biobesöken.

– Tio miljoner för Filmstaden är kanske 20 procent av vad de behöver. Svenska bio är en mindre maskin, men vi klarar oss tre till sex månader, sedan är det game over. Jag skulle säga att 50 miljoner till skulle behövas. Det är enkel matte, säger han.

Svenska filmen drabbas

Pengarna fördelas av Svenska Filminstitutet och inte heller SFI:s vd Anna Serner tycker att stödet är tillräckligt. Pengarna ska delas ut före Kristi himmelsfärdshelgen, men hon hoppas att ett nytt krispaket är på gång.

– För Filmstaden och Svenska bio är det bråttom. De här pengarna räcker inte tillnärmelsevis allt vad de har tappat. De mindre biograferna fick ett utökat stöd i början av april och nu får de ungefär lika mycket till. Med de pengarna bör de klara sig till hösten, säger hon.

Om en aktör som Filmstaden slås ut skulle det rita om hela den svenska filmkartan, tror Serner.

– 60–65 procent av Sveriges marknad för att visa film skulle försvinna. För den amerikanska filmen betyder det att de kommer att få in mindre pengar, men den filmen når ut till en publik i alla fall. Den film som verkligen skulle drabbas skulle vara den svenska filmen och den mer konstnärliga filmen, säger hon.

Akut för distributörer

Och problemet är större än biografernas omkostnader. Situationen är akut även för filmdistributörerna, som inte har råd att köpa in nya titlar. I nästa steg lever också produktionsbolagen farligt. Både Serner och Fornstam understryker att alla led i kedjan måste finnas för att filmbranschen ska vara kvar när coronautbrottet väl ebbar ut.

De svenska biograferna är också beroende av den internationella marknaden. För Filmstaden försvinner hela ryggraden i filmutbudet när Hollywood flyttar fram sin repertoar till slutet av året eller till 2021. Det är helt enkelt inte så stor mening med att öppna biografer om det inte finns några filmer att visa.

Dessutom dras Filmstadens amerikanska huvudägare AMC med svåra ekonomiska bekymmer. Biojätten kämpade redan före coronakrisen och lever just nu vidare med hjälp av ett nödlån på motsvarande fem miljarder kronor.

Samtidigt väljer vissa filmbolag att släppa sina titlar på nätet direkt och inte efter de vanliga tre månaderna efter biopremiär. Längst har Universal gått, och den digitala utgåvan av bolagets karantänsuccé "Trolls 2 – världsturnén" har hittills spelat in motsvarande nästan en miljard kronor bara i Nordamerika.

Ingen svensk bojkott

Som motdrag meddelade AMC:s chef Adam Aron nyligen att företaget helt slutar att visa Universals filmer på sina biografer i hela världen, "från och med i dag och även när våra biografer öppnar".

Men än så länge verkar inte AMC:s bojkott gå ut över svenska biobesökare. Det säger Zoran Slavic, som är vd för Universal Pictures i Sverige.

– Vi har planer på att släppa filmer som vanligt redan i sommar. Jag har inte fått några indikationer på att Filmstaden inte kommer att köra våra filmer, säger han.

Slavic tror heller inte att pandemin kommer att föra med sig något större skifte mot digitala premiärer.

– Det här var en engångsgrej för att få ut filmerna eftersom vi hade lagt så mycket marknadsföring på dem. Lokalt har jag ingen annan planering än att det ska vara bio först.

TT har sökt Filmstaden sedan den 17 april.