Ett drama som tar en högst oväntad vändning halvvägs
Publicerad 2024-11-28
Efterträdaren
Regi Xavier Legrand, med Marc-André Grondin, Yves Jacques, Laetitia Isambert-Denis, Anne-Éisabeth Bossé.
Det finns filmer där man kan räkna ut ungefär vad som ska hända.
Det här är inte en av dem.
DRAMA. En fransk-kanadensisk-belgisk samproduktion som utspelas lite i Paris, men mest i Montreal i Kanada.
Dit åker Ellias (Marc-André Grondin) som just gjort braksuccé som nybliven konstnärlig ledare för ett anrikt modehus i Paris. Han är hårt pressad, lider av bröstsmärtor, är säkert hypokondrisk, dessutom. Då tvingas han tillbaka till Kanada på grund av sin pappas plötsliga död. En far han inte har träffat på ett tjugotal år.
Ellias är rätt självupptagen och känslokall. Känner inte igen kvinnan (Anne-Éisabeth Bossé) på begravningsbyrån, trots att de pluggade ihop en gång i tiden. Är snudd på otrevlig mot pappans bästa vän (Yves Jacques) som bara vill väl och hjälpa till. Ellias vill bara få undan allt kring begravningen så fort som möjligt, så han kan återvända till Paris.
Då gör han en upptäckt i pappans hus, som förändrar allting…
Det här är blott den andra filmen av regissören Xavier Legrand. Debuten ”Allt för min son” (2017) var ett skilsmässo- och vårdnadstvistsdrama med Léa Drucker och Denis Ménochet som slutade i en våldsam uppgörelse. En av det årets starkaste filmer.
Precis som i den filmen bygger han här upp en tillvaro, lite långsamt, nästan omständligt, tills allting plötsligt urartar.
Exakt vad Ellias upptäcker, ska inte avslöjas. Men lager för lager skalar Legrand av sin berättelse, så att den blir starkare och starkare ju längre den pågår.
Visas på bio.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.