Omagiskt om filmmagi

”Filmtjuven” blir mest sentimental

Publicerad 2022-07-01

”Filmtjuven”

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Filmtjuven

Regi Pan Nalin, med Bhavin Rabari, Bhavesh Shrimali, Richa Meena, Dipen Raval


FILMRECENSION Lille Samay blir förtrollad av filmens och biografernas värld, och trotsar sin konservative pappa.

INDISKT DRAMA Samay (Bhavin Rabari) blir meddragen på bio av sin konservative pappa, enbart för att filmen de ska se är religiös och målet är att få pojken att aldrig mer vilja gå på bio. Men Samay blir förtrollad – och bestämmer sig för att det är film han vill göra när han blir stor. Han tar sig tillbaka till den slitna biografen redan nästa dag, smiter in och blir utslängd, råkar på maskinisten Fazal (Bhavesh Shrimali) utanför och bjuder honom på innehållet i sin lunchlåda. Vänskap och byteshandel uppstår.

Bröderna Lumière, Eadweard Muybridge, David Lean, Stanley Kubrick och Andrej Tarkovskij tackas i förtexterna och det blinkas åt diverse filmare, men som många andra regissörer som försöker förmedla det magiska med film och biografer sett genom barnaögon lyckas Pan Nalin (bland annat  "Angry Indian Goddesses") inte heller riktigt. Hur mycket Samay och hans vänner än smeker filmremsor, filtrerar världen genom färgglada flaskor, leker filminspelning eller bygger ihop en provisorisk projektor med hjälp av solen, en vattenfylld glödlampa och en duk. Det blir för vuxet, för mekaniskt, för mycket idén om det magiska i stället för det magiska. Och ja, då faller det – och blir i fallet mest sentimentalt. 


Visas på bio.

Följ ämnen i artikeln