Coolast i Venedig

Publicerad 2011-09-06

Tomas Alfredsons spionfilm – en bildfest olik något annat

THRILLER Vilka imponerande bilder! Fyrahundra nyanser av brunt när beiga människor i ett skuggigt London rör sig i en grå värld av bedrägerier och rädsla.

John Le Carré har skrivit en ordrik komplicerad spionintrig. Tomas Alfredsons film är en lågmäld bildfest som inte liknar något annat.

Tillsammans med fotografen Hoyte van Hoytema har han, precis som i ”Låt den rätte komma in”, skapat en unik spelplats.

Dubbelagent ska avslöjas

Det är 1973 och en brittisk agent skickas för att värva en ungersk general i Budapest. Uppdraget går fel och ledningen för brittiska spiontjänsten, kodnamn The Circus, organiseras om. Chefen Control (John Hurt) pensioneras, och med honom George Smiley (Gary Oldman).

Men någonstans uppstår misstankar om att det finns en dubbelagent i ledningen för The Circus. Smiley kallas i hemlighet tillbaka i tjänst för att avslöja vem av de tidigare agenterna som egentligen jobbar för Sovjet.

Fantastiska skådespelare och en oemotståndlig stämning som perfekt fångar den pratiga spionvärlden, med dokument, trista kontor, rivaliserande gubbar som röker pipa.

Dencik är mycket bra

David Dencik har en av de viktigaste rollerna och är mycket bra sida vid sida med John Hurt, Colin Firth, Benedict Cumberbatch och de andra.

I centrum gör Gary Oldman en av sina bästa rollprestationer. Han, och det svenska radarparet som regisserat och fotograferat, kommer att göra intryck när det ska delas ut filmpriser.

”Låt den rätte komma in” var isande spänning från ett snörikt vinter-Sverige. ”Tinker, tailor, soldier, spy” fångar kalla krigets rädsla.

Tomas Alfredson är Sveriges just nu coolaste regissör.

Följ ämnen i artikeln