Gizem Kling Erdogan: Från terrorist – till polis

Stjärnskottet i SVT:s ”Tunna blå linjen” sammanfattar succéåret

Uppdaterad 2021-03-10 | Publicerad 2021-01-17

Gizem Kling Erdogan.

När folk började tissla och tassla på bussen, peka och säga ”Där sitter Pervin”, förstod hon att det fanns ett före och efter tv-serien ”Kalifat”.

Nu får vi se Gizem Kling Erdogan, 33, i ännu en färgstark roll, i polisserien ”Tunna blå linjen”.

– Från terrorist till kulturelitkvinna, sedan polis och nu snart tjuv, sammanfattar hon sitt senaste år skämtsamt.

Sådant är ju livet som skådespelare, man byter skepnad. Fast det är nog inte många som gör det med så mycket buller och bång som Gizem Kling Erdogan det senaste året.

Även om hon var Guldbaggenominerad för bästa biroll i Rojda Sekersözs ”Dröm vidare” för två år sedan, var det inte någon bred publiksuccé som fick folk att vända sig om efter henne på stadens gator.

Men rollen som Pervin – gift med IS-terroristen Husam (Amed Bozan) och inhyst i en trång lägenhet i Raqqa i Syrien med honom, en liten bebis och hans planer på terroristattacker i Stockholm i SVT-serien ”Kalifat” – gick rakt in i svenska folkets hjärtan. Det handlade om hennes kamp för att i hemlighet bli fri och få återvända till Sverige, med hjälp av en Säpo-agent (Aliette Opheim). Serien blev både kritiker- och publiksuccé direkt efter premiären för ett år sedan. Båda skådespelarna vann Kristallen. Och serien kablades sedan ut i hela världen via Netflix.

”Väntat omdiskuterat”

Gizem Kling Erdogan.

– Jag var väldigt nervös innan den skulle visas. Det var min första stora roll i tv. Men direkt efter första avsnittet kom väldigt många fram och sa de tyckte det var en av de bästa serierna de sett på SVT. Många tycker om Raqqa-delen. Kammarspelet. Det finns en spänning där, man vet inte vad som pågår utanför deras lilla hus. Sedan blev serien omdiskuterad, men det var väntat och bra.

Hur var det att spela in ”Kalifat”?

– Fantastiskt. Det var viktigt att vi befann oss där, inte i Syrien, men i Jordanien, det ligger nära, för att få det autentiskt. Hela den sinnliga biten, ljuset, ljudet, lukterna. Och koncentrationen. Det blir ett sådant fokus när man åker iväg och filmar. Sedan var det stora kontraster. Vi bodde på finhotell och åkte ut i en förort och filmade. Det kunde bli konflikter med de i bostadsområdet, när vi filmade högljutt på nätterna, ljussatte hela gator och hade hundratals statister.

Klassisk förebild

Mitt under inspelningen i Jordanien, ringde de från Sverige. Nu skulle ”Tunna blå linjen” bli av. Till sist. Gizem hade provspelat för den redan mot slutet av scenskolan. Man ville ha inte så utslitna ansikten till de sex rollerna som poliser i yttre tjänst i Malmö. Cilla Jackert (bland annat Håkan Hellström-filmen ”Känn ingen sorg”) var huvudförfattare till serien om polisernas vardagsliv som ofta består av att hantera olyckor, misshandel, narkotikabrott, överdoser, självmord, arga unga invandrare och fördomsfulla svenskar. En förebild var klassiska tv-serien ”Spanarna på Hill Street”. En annan Stockholmspolisens twitterkonto #ybsodermalm, där yttre befäl berättade om dagens händelser.

Gizem Erdogan och Aliette Opheim i ”Kalifat”.

”Tryckte mot vägg”

– Då gjorde de en pilot. Det var två moment för oss som provfilmade. En konfrontation, att fysiskt trycka upp någon mot en vägg. Och en scen i det mer sårbara registret, de ville se kontrasterna.

Sedan tog det ett par år innan serien fick klartecken av SVT att spelas in. Direkt efter Jordanien kastade sig Gizem in i åtta månaders intensiv inspelning, från maj 2019 till januari i fjol.

– Innan så övade vi på det fysiska i det polisiära. Visitering, olika grepp, brasiliansk jiu jitsu och vi drack öl på Kellys på Folkungagatan för att skapa den där gruppkänslan som man skapar på after work.

– Sedan satte vi oss in i snutlingot, i juridiska termer och att få till det rätta stuket på polismössorna, så vi inte skulle se ut som korvgubbar (skratt).

Erdogan som Leah i ”Tunna blå linjen”.

”Har socialt patos”

De sex poliserna som står i centrum i seriens tio avsnitt, med premiär i SVT 1 söndag 17 januari, är Sara (Amanda Jansson), Magnus (Oscar Töringe), Jesse (Per Lasson), Faye (Anna Sise), Dani (Sandra Stojiljkovic) – och Gizems rollfigur Leah.

Vem är hon?

– Hon har varit polis i fem år. Har erfarenhet och självförtroende i sin yrkesroll. Har ett stort socialt patos och har blivit polis för att hon tror på att den samhällsbärande funktionen som polisyrket innebär kan göra skillnad.

– Sedan har hon ju en väldigt kärleksfull men komplex relation till sin morfar. Han är en viktig person för henne, vi får ju aldrig veta vad som hänt resten av hennes familj. Och så är det det judiska arvet. En stark identitet innerst inne, även om hon har en sekulär hållning till det.

”Tunna blå linjen” har redan hyllats i förväg av olika skribenter.

Succé blev det även för Lisa Langseth-serien ”Kärlek & anarki” på Netflix i höstas, där Gizem spelade en av flera personer på ett bokförlag i Stockholm.

– Jag visste inte så mycket om bokförlagsbranschen innan. När man får till den här mänskliga vardagsskildringen så funkar det, jag har fått jättemycket fin respons. Det var inspirerande att jobba med Reine (Brynolfsson). Våra rollfigurer är båda idealister men har olika idéer om konstens syfte och vad litteratur ska stå för.

Kul barndom

Det var inte självklart att Gizem skulle bli skådespelerska.

Även om hon prövade på lite teater som barn och tyckte hon var rätt bra på det. Och att föräldrarna alltid uppmuntrat henne och de två bröderna att bli vad de velat bli.

Föräldrarna kom hit från Turkiet i samband med 1970-talets arbetskraftsinvandring. Har haft fabriksjobb, nu är de pensionärer. Gizem föddes och växte upp i Göteborgsförorten Högsbo. Tycker hon hade en kul barndom.

Ett par år bodde hon i Köpenhamn och funderade på att plugga till läkare. Tror hon hade kommit in, hon var ”pluggis” i skolan och hade bra betyg. Sedan lockade plötsligt skådespeleriet igen. Hon gick teaterhögskolan i Malmö 2012-2015 och jobbade på Stadsteatrarna i Stockholm och Göteborg innan film- och tv-karriären tog fart.

Längtar efter vinresa

Gizem Kling Erdogan.

Hon har agent i London och skulle gärna ”simma i internationella vatten”. Gillar att läsa, se tv-serier och film. Såg nyligen Thomas Vinterbergs kommande ”En runda till” med Mads Mikkelsen och tycker den var så bra att ”det gjorde ont i hela kroppen”. Tycker också om att dricka vin.

– Det låter lite snobbigt, men… jag har fått intresse för goda viner och längtar efter att åka på vinresa.

En förändring i hennes liv är att hon numera heter Gizem Kling Erdogan, trots att hon inte är gift.

– Men vi har varit ihop ganska länge och ska gifta oss.

Hon berättar att sambon heter Göran Kling, har gått Konstfack och är etablerad smyckesdesigner både i eget namn och för ett samarbete med Efva Attling.

– Du kan googla honom, säger hon – för att sedan göra det själv på sin mobil och visa mig:

– Titta vad snygg han är!

Det är nästan så jag inte hade blivit förvånad om Gizem hade sagt hej då, gnolande på Petter-refrängen ”det går bra nu”…

Familjen Knyckertz spelas av David Sundin (pappa Bove), Gizem Erdogan (mamma Fia) och barnen Ture och Kriminellen spelas av Axel Adelöw och Paloma Grandin. Pressbild.

Gizem om...

...att spela tjuv i årets julkalender ”Familjen Knyckertz”:

– Vi börjar spela in nu i dagarna. Jag är mamma Fia, David Sundin är pappa Bove. De är yrkeskriminella, men i en barnvärld, böckerna är ju populära bland dem, säger man väl tjuvar eller bovar. Det är en fin blandning av värme, humor, julstämning och mycket ordvitsar.

...en lite oväntat het sexscen i ”Tunna blå linjen”:

– Det är mycket naket. Jag tycker den är rätt sexig och det tycker jag är bra. Jag ville verkligen få till det, så det blev autentiskt, jag ville man skulle se varför de har sex. Det är ju en hämta-mat-dejt-på-thaikrogen. Kul att göra scenen med Hannes Fohlin (från ”Vår tid är nu”) som jag är bekant med.

...Guldbaggenomineringen för ”Dröm vidare”:

– Kul med uppmärksamheten. Men jag trodde aldrig jag skulle vinna. Tycker att hon som spelade Reine Brynolfssons fru i ”Korparna” (Maria Heiskanen) förtjänade priset. Min roll var inte så stor. (Julia Kijowska från ”Jordgubbslandet” vann).

...birollen i ”En komikers uppväxt”:

– Väldigt kul att jobba med Johan Rheborg, han har en så fin balans mellan humor och sårbarhet. Jag växte ju upp med Killinggänget när jag var liten. Morran & Tobias är härligt upphöjd absurd humor.