Källor: Melodifestivalens turné kan helt ställas in

Branschexpert: ”Det finns inte en chans att det går att köra med de nya restriktionerna” – SVT tillbakavisar

Publicerad 2021-12-23

SVT kan tvingas ställa in hela Melodifestivalens turné.

Enligt flera branschkällor blir publikshowerna omöjliga att genomföra med de nya pandemirestriktionerna.

– Det stämmer inte. Så länge restriktionerna inte hindrar oss att åka ut i landet kommer turnén att bli av, säger Anette Brattström, Melodifestivalens projektledare på SVT.

Följ ämnen

Enligt flera källor med god insyn kan hela Melodifestivalens turné komma att ställas in.

På onsdagen hölls flera krismöten på SVT angående Melodifestivalen och de nya coronarestriktionerna, har källor bekräftat. Aftonbladet kunde då rapportera att tiotusentals biljettköpare riskerade att bli av med sina platser i arenorna till följd av Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer, men nu står det klart att det kan bli mycket värre än så.

– Det finns inte en chans att det går att köra turnén med de nya restriktionerna. Det finns ingen ekonomi i det, det skulle bara vara vansinnigt att spela för tomma arenor, säger en branschkälla.

– Turnén kommer inte att funka, det är inte ekonomiskt försvarbart. SVT vill så klart köra turnén, men med restriktionerna går det inte, säger en annan person med god insyn.

SVT:s projektledare för Melodifestivalen, Anette Brattström, tillbakavisar att turnén skulle ställas in.

– Det stämmer inte. Så länge restriktionerna inte hindrar oss att åka ut i landet kommer turnén att bli av, säger Anette Brattström, Melodifestivalens projektledare på SVT.

”Det här är katastrof”

Men Aftonbladets uppgiftslämnare lyfter fram Saab Arena i Linköping som ett exempel. Vanligtvis kan den arenan ta in omkring 5 900 personer i publiken under Melodifestivalen.

Melodifestivalen i Luleå 2020, när publiken fortfarande tilläts fylla arenorna.

– Med de nya restriktionerna skulle den bli fullsatt vid ungefär 1 400 personer. Det går inte att göra en arenashow för 1 400. Det kommer inte gå runt, så det spricker. Det här är katastrof, säger en person med god insyn i evenemangsbranschen.

SVT ansvarar för själva tv-sändningen av Melodifestivalen men det är konsertarrangören Live Nation som har hand om arenaevenemangen och biljettförsäljningen tillsammans med eventarrangören Blixten & Co. Så sent som i måndags skickade Live Nation ut mejl till sina kunder om att biljetterna till tv-sändningarna av Melodifestivalen 2022 nästan är utsålda.

Live Nation: ”Ser över lika scenarios”

Enligt en uppskattning av branschkännare kunde Melodifestivalen 2022 utan restriktioner ha räknat med att sälja drygt 130 000 biljetter till genrep och sändningar i de sex olika arenorna. Med ett genomsnittligt biljettpris på, lågt räknat, 600 kronor, innebär det intäkter på drygt 106 miljoner kronor.

– Men det täcker egentligen bara upp vad det kostar att genomföra turnén. Det Live Nation sen tjänar pengar på är sponsorerna. Och sponsorerna är på plats för att visa upp sig för publiken i arenorna, med tävlingar och andra runtomkring-event. Visst syns de även för tv-tittarna, men det är bara en liten del, säger en väl insatt person.

– Om SVT skulle driva igenom att turnén ändå ska genomföras, men utan publik eller med minimal publik i arenorna så kommer Live Nation och Blixten gå med brakförlust. Det kommer de aldrig gå med på. Inte en chans.

Finalen av Melodifestivalen i mars 2020, ett av de sista stora publikevenemangen innan coronarestriktioner infördes i Sverige första gången.

När Aftonbladet frågar Live Nations projektledare för Melodifestivalens turné, Emilie Olsson Lignell om uppgifterna att Melodifestivalens turné kan komma att ställas in svarar hon via sms:

”Vet inte var ni fått informationen ifrån. Vi ser över olika scenarios för genomförandet av Melodifestivalturnén men vi jobbar mot att det kommer bli av som planerat. Dessutom fortfarande för tidigt att veta vad som gäller med restriktioner efter januari månad.”

Drog i handbromsen för bokningar

Flera personer som arbetar på skivbolag med artister i Melodifestivalen säger att varken SVT eller Live Nation gått ut med någon information om vad de nya restriktionerna innebär för turnén.

– Vi fick till och med alla scheman med tider och när vi förväntas vara på plats, reseinformation och vilka hotell som gäller och hur vi ska boka detta i går morse (läs: onsdag). Men sen hörde vi om krismöten så vi drog i handbromsen när det gäller bokningar, säger en person.

– Det kommer inte som en chock om de skulle ställa in, vi blev nog snarare förvånade att de vågade gå ut med att det skulle bli en turné. Men vi har fått noll info, säger en annan.

Enligt Aftonbladets uppgifter kommer SVT:s reservplan innebära att Melodifestivalen i värsta fall genomförs på en och samma plats i Stockholm, precis som tidigare i år då alla delfinaler och finalen hölls i Annexet.

– Men om de hade haft en b-plan med lokal bokad hela tiden skulle man ha hört det. En b-plan har de nog haft hela tiden, men jag har inte hört något om att nån lokal skulle ha varit bokad för det, säger en branschkälla.

Följ ämnen i artikeln