9 000 vill bo i en öde fyr under Göteborg Film Festival

Fyren Pater Noster byggdes 1868.

Den 44:e upplagan av Göteborg Film Festival 29 januari-8 februari liknar ingen tidigare årgång. Den blir helt digital.

Utom för den som vill tillbringa en vecka långt ute i havsbandet, ensam i fyren Pater Noster.

Hittills har 9 000 från hela världen anmält sitt intresse för det.

Nej, årets upplaga av festivalen blir inte alls den vanliga folkfesten med cirka 150 000 besök på Göteborgs biografer.

Men festivalchefen Jonas Holmberg & co har skapat mycket uppmärksamhet för sin festival ändå inför dagens programsläpp.

Kortfilmen ”The isolated cinema” har fått uppmärksamhet över hela världen. I allt från tv-kanalen CNN till branschtidningen Variety. Man kan se den på Youtube.

Röd matta upp till fyren

En kvinna åker båt långt ut i havsbandet till fyren Pater Noster. Hon vandrar längs en röd matta upp till fyrens dörr. En stor Cinema-skylt sitter ovanför dörren. Hon kliver in och dörren stängs. Sedan följer texten: Ingen telefon. Inga vänner. Ingen familj. Ingen. Utom du. Och 60 filmpremiärer.

Presschefen Andreas Degerhammar berättar att vid senaste kollen var det 9 000 filmentusiaster från hela världen som hade anmält sitt intresse för att isolera sig på den stormiga lilla ön. Lite som i filmen ”The lighthouse” med Willem Dafoe och Robert Pattinson som två sjöbusar som till sist blev galna. Fast festivalens utvalda får mat…

Fyren Pater Noster ligger på en klippa i havet nordväst om Göteborg.

Det är inte första gången festivalen ordnar sådana här annorlunda visningar.
I fjol kunde vi lägga oss i en gynekologstol och se en ny Anna Odell-film.

Digitalt festivalpass

I år visas även filmer på två klassiska göteborgsarenor som nu står tomma och övergivna – Scandinavium som tar 12 044 åskådare och biografen Draken som tar 707 åskådare. Nu blir det premiärvisningar där – med en (!) person per föreställning. På Draken är det tänkt att några av filmernas upphovsmän eller -kvinnor ska introducera filmerna.

Fast för den stora massan av filmälskare kan man säga att festivalen i stället kommer hem till dem.

Med ett digitalt festivalpass för blott 295 kronor kan man under elva dagar se 60 filmpremiärer hemma på tv:n, i datorn eller telefonen.

Stora Hollywoodfilmer saknas

Och det är ett utmärkt program, även om det i år inte är några stora Hollywoodfilmer med.

I Nordic Competition tävlar bland annat invigningsfilmen ”Tove”, om Mumintrollens skapare Tove Jansson, Ronnie Sandahls redan utomlands prisbelönade ”Tigrar”, om en svensk fotbollstalang i Italien, Ninja Thybergs ”Pleasure”, om en svensk tjej i Los Angeles porrfilmsvärld och Thomas Vinterbergs ”En runda till”, om danskar som experimenterar med alkohol. Mads Mikkelsen spelar huvudrollen.

Några andra höjdpunkter:

Polska ”Never gonna snow again” om en massör som knådar sexuellt frustrerade överklassmänniskor gjorde succé i Venedig i höstas. Det gjorde även ”Quo vadis, Aida?”, oerhört starkt drama om folkmordet i Srebrenica under Balkankriget. Liksom ryssen Andrei Kontjalovskij som med ”Kamrater” gjort ett laddat drama som utspelas i 1960-talets kommunistiska Sovjetunionen.

”Drottningen och jag”-regissören Nahid Persson har gjort en ny dokumentär, ”Be my voice”, om en kvinna som gjort uppror i Iran.

Hela programmet finns på goteborgfilmfestival.se