Potensmedelannons sprids i Jesper Börjessons namn: ”Otroligt kränkande”

Även Jenny Strömstedt drabbad av fejkannons

Uppdaterad 2020-01-15 | Publicerad 2019-02-05

På bara en månad har TV4-profilen Jesper Börjesson frontat två olika fejkannonser.

Bland annat har hans ansikte använts för att göra reklam för potensmedel.

– Det är otroligt trist, kränkande och tråkigt, säger han till Nöjesbladet.

Den senaste tiden har allt fler programledare drabbats av fejkannonser. Annonserna har ett artikelliknande innehåll med både information och citat från frontpersonen.

En som råkat ut för detta är den folkkäre TV4-profilen och programledaren Jesper Börjesson, 47. För bara några dagar sedan upptäckte han att någon använt hans ansikte för att göra reklam för potensmedel.

– Jag har faktiskt ingen aning om varför det här sker. Men jag har förstått att det här är ett problem som ökar och att det även drabbat andra redaktioner. Antagligen vill man koppla ihop en produkt med en igenkänd person. Det är otroligt trist, kränkande och tråkigt, säger Jesper Börjesson till Nöjesbladet.

I fejkannonsen står det även att Jesper Börjesson riskerar att få sparken från sitt jobb på TV4 efter att ha gjort reklam för potensmedlet, något som alltså inte stämmer.

– Det ser ganska trovärdigt ut. Folk riskerar ju att läsa det där och det är jäkligt tråkigt. Tittare har hört av sig och frågat om jag ska få sparken. Sen tror jag kanske att de flesta inser det orimliga i det hela, men att folk ändå hör av sig är tråkigt och framför allt kränkande för mig.

Andra gången på en månad

På bara en månad har Jesper Börjesson frontat två olika annonser för två olika produkter.

Är det här något som eskalerat?

– Mitt intryck är att det är så eftersom jag vet att flera kollegor har drabbats av det. Jag har egentligen inga bevis för att det skulle ha ökat, men känslan är så. På bara en månad har jag drabbats två gånger och det är för jäkligt.

Du upplever det som kränkande?

– Ja men det är väl klart! Det står ju falska grejer om mig. Sen spelar det ingen roll vilken produkt det är. Nu råkar det vara potensmedel och man kan skratta åt det, men i grund och botten är det klart kränkande och jag hoppas att man kan gå till botten med det här. De ljuger ju om mig och kopplar samman mig med produkter man inte har någon aning om.

Det är inte något du själv skulle stå bakom?

– Nej, inte för en sekund. Jag vet att TV4:s jurister tittar på problemet, men det är inget man löser på en kafferast.

Även Jenny Strömstedt drabbad

Förutom Jesper Börjesson har bland annat programledaren Jenny Strömstedt, 46, drabbats av liknande annonser.

I kvällens avsnitt av ”Brottsjournalen” diskuterar Jenny Strömstedt problematiken med programledarkollegan Leif GW Persson, 73, där hon visar en annons som använt hennes ansikte för att sälja hudkrämer.

– Jag bryr mig faktiskt inte så mycket för min egen del, men det finns faktiskt de som köpt de här produkterna. En kvinna köpte hudvårdsprodukter för 300 kronor som i slutändan visade sig kosta 3 000. Det gör mig olycklig, säger Jenny Strömstedt i programmet.

Jesper Börjesson i bluffreklam |
Tramsfrans