Poddprofilen om hajpade appen Clubhouse: ”Största som hänt sedan MSN”

Publicerad:
Uppdaterad:

NÖJE

Appen som har beskrivits som en blandning av heta linjen och Linkedin fick ordentligt genomslag i Sverige förra veckan.

Livesända förlossningar, kändisdramatik och diskussioner om medieetik har dominerat den senaste tiden på plattformen.

Men varför är appen så populär?

– Det här är det största som hänt sociala medier sedan MSN, säger poddprofilen Julia Lyskova.

Den senaste veckan har skärmtiden för Instagram och Twitter gått ner i många svenska telefoner. I stället är det Clubhouse som varit på allas läppar.

Men varför har den röstfokuserade appen, som hittills bara finns för Iphone-användare, slagit så stort? Julia Lyskova är poddare och på senare tid en flitig Clubhouseanvändare där hon kommit att bli en omtyckt profil. Hon tror att pandemin kan ligga bakom appens popularitet.

– Det är mörkt och kallt, och vi träffar inte så många längre. På Clubhouse får man umgås igen, man får en mycket mer kontinuerlig kontakt med folk. Det är mer laddat att ta upp telefonen och ringa en bekant. Det här är ett mycket mer avslappnat sätt att hålla kontakten på, säger Julia Lyskova.

– Sen är det är väldigt skönt att se att andra också är ensamma. Däremot har det fört med sig en del FOMO (”fear of missing out” reds anm.) Man blir ju lite beroende.

Största som hänt sen MSN

Julia Lyskova.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Julia Lyskova.

Att vara inne i rummen på Clubhouse är mer som verkliga livet än andra sociala medier, menar Julia Lyskova.

– För mig är det här det mest omvälvande som hänt inom sociala medier sedan jag skaffade MSN. Det finns en enorm närhet och något kittlande med att det inte kräver så mycket av en.

– Det är en mycket större insats att uttrycka sin röst i tal än i skrift, det kräver mod från både personen som svarar och som pratar. Det gör att man kommer nära varandra på ett helt annat sätt, säger Julia Lyskova.

Så får du prata med en kändis

Kändisarna var tidiga på appen, som en del av företagets exklusiva marknadsföringsstrategi. Trots det talar många om det demokratiska med Clubhouse, att det är möjligt för vem som helst att prata med vem som helst. Men hur ska man egentligen bära sig åt för att få prata med en kändis?

Rent allmänt är det bra att lyssna på samtalet en stund innan man räcker upp handen, menar Julia Lyskova.

– Det är lite samma sak som att befinna sig i en grupp med folk. Man måste lyssna på andra, och ju mer man pratar med någon desto mindre laddat blir det.

För att få prata med en kändis är det bara att gå in i ett rum där en känd person pratar och räcka upp handen.

– Det är inte svårare än så. Viktigt att tänka på är att om man bara är där för att prata med kändisen och inte delta i samtalet kan det bli svårt.

Snällare – men lite riskabelt

På ett sätt har appen ett mjukare klimat än på andra sociala medier. Samtidigt kan det oredigerade liveformatet föra med sig en del risker, menar Julia Lyskova.

– Det är inte lika mycket hat, jag tror att folk inte är lika benägna att vara lika hårda i tal som i skrift. Samtidigt är det mer impulsivt, man tänker inte efter så mycket.

– Säger man något klumpigt eller fel kan man inte korrigera det. Sen finns det risk för att samtal utvecklar sig till någon slags visklek. Det kan bli en kedjereaktion som kan gå över styr.

Clubhouse-appen finns än så länge bara för Iphone.

Rummen där det händer

Det finns nästan obegränsat med så kallade rum på appen. Finns inte det du letar efter kan du helt enkelt starta ett själv. Men vissa rum blir extra stora.

Det här har hänt :

Clubhouses första förlossning

Tusentals personer från hela världen följde med när en amerikansk kvinna livesände hela sin förlossning. Hennes man kommenterade och kvinnan fick tips och råd från de som var med i rummet.

– Jag var bara där inne en kort stund, men förlossningar har ju varit stora på Youtube. Vissa trender på andra sociala medier blir stora även på Clubhouse. Men det är ju live så det blir en helt annan interaktion. Så det är jättespännande ,säger Julia Lyskova.

Livedating

Ett populärt återkommande rum är Clubhouse version av realityfavoriten ”Bachelorette”.

Över tusen personer var inne rummet under söndagens episod. Med hjälp av en panel har publiken chans att dejta någon annan från publiken till allmän beskådning. I panelen sitter bland annat Julia Lyskova och artisten Zara Larsson.

Black History Month

Många rum har dominerats av samtal relaterade till Black History Month.

– Ett stort rum handlade om psykisk ohälsa bland rasifierade. Det har varit en del politiskt, rasifierades kamp är en stor del av Clubhouse, säger Julia Lyskova.

Juridik och medieetik

I efterspelet av ett stort rum som diskuterade en känd svensk persons privatliv öppnades ett rum om juridik och medieetik på appen där många stora namn inom media och juridiken medverkade.

Bara en fluga?

Kommer hajpen mattas av i takt med att inbjudningarna delas ut och exklusiviteten försvinner? Och vad händer med det sociala behovet online när pandemin tar slut?

– Jag tror inte att det kommer vara lika lockande när pandemin är över. Däremot kommer det komma in ekonomiska aktörer i takt med att appen växer sig större, säger Julia Lyskova.

– Det kommer nog bli som med andra sociala medier. De som redan är offentliga kommer dra större publik och tjäna pengar. Det gäller även de som gjort sig en profil på Clubhouse – på samma sätt som med Instagram och Youtube.

Publicerad:

LÄS VIDARE