SVT ber om ursäkt för tröj-skämtet

Publicerad 2016-05-16

Anses håna psykisk ohälsa

Sveriges television får kritik för sitt tröjsskämt.

Petra Medes skämt kring en man med en tvångstöja med ESC-logga har upprört, enligt the Guardian.

Nu bemöter SVT kritiken.
– Vi är hemskt ledsna om någon tagit illa vid sig för detta, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för ESC.

Följ ämnen

Under årets Eurovision Song Contest fanns ett inslag där programledaren Petra Mede visade upp kläder med ESC-loggan på. Hon höll bland annat upp en svart keps och avslutade med att rekommendera en tvångströja för de ”riktigt galna fansen”, som hon uttryckte sig.
I bild såg tittarna en man iklädd en vit tvångströja med den lilla loggan tryckt över bröstet. När han vände sig om iklädd tröjan sa Petra Mede:

”You know what they say – crazy is the new black.”

Får kritik

SVT har fått kritik för skämtet. Den engelska kampanjen ”Time to change”, som jobbar för att stoppa diskrimineringen och stigmat kring psykisk ohälsa har reagerat.

”Det är en besvikelse att psykisk ohälsa, som påverkar en av fyra på allvarliga och ibland förödande sätt, används som en del av en Eurovisions gimmick”, säger Kate Nightingtale, kampanjens kommunikationsansvarige, enligt The Guardian.

Stereotyp tröja

Enligt The Guardian påpekar hon också att just tvångströjor är väldigt stereotypiskt när man pratar om psykisk ohälsa och tycker också att det vore bättre om Eurovision, som är ett evenemang som ses av många, jobbade för att öka medvetenheten kring psykisk ohälsa istället.

SVT kommenterar kritiken och väljer nu att be om ursäkt.
– Vi är hemskt ledsna om någon tagit illa vid sig för detta. Vi ville i samma humoristiska anda som programmet i övrigt skoja med produkterna som ESC saluför och med oss själva. Att vi är tokiga i ESC, var ju ett genomgående tema i sändningarna, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för ESC.