Därför försvann Fight Club-stjärnan ur rampljuset

”Gillar inte käppar i hjulet”

Uppdaterad 2020-05-26 | Publicerad 2020-05-25

När han var 30 var han en av Hollywoods hetaste skådisar. Men efter det började hitsen sina för Edward Norton.

HOLLYWOOD

Edward Norton fick en drömstart i Hollywood med ”Primal fear”, ”Fight club”, ”Larry Flynt – skandalernas man” och ”American history X”.

Men han försvann ur rampljuset efter mindre lyckade insatser och anklagelser om samarbetssvårigheter.

Nu är han tillbaka – med en film han skrivit, regisserat, producerat och spelar huvudrollen i.

– Det har tagit lång tid att nå hit, säger Norton, 50.

Resultatet är 1950-talsthrillern om en mordhistoria i New York med politiska förvecklingar, ”Motherless Brooklyn”.

”En resa tillbaka till film noir. Snyggt”, skrev Aftonbladets recensent Jens Peterson nyligen och gav historien där också Bruce Willis, Willem Dafoe och Alec Baldwin medverkar, fyra stjärnor av fem.

Handlingen bygger på en bok om en privatdetektiv med Tourettes syndrom som Norton köpte rättigheterna till för 20 år sedan.

– Jag hade inte planerat att göra filmen på en gång. Men jag hade verkligen inte tänkt att det skulle ta så här lång tid, säger Norton med ett skratt när Aftonbladet möter honom på ett hotell i Beverly Hills.

Då, 1999-2000, lekte livet för stjärnan.

Han hade vunnit en Golden globe för genombrottet i den psykologiska thrillern ”Primal fear” och Oscarsnominerats för porträttet som nynazist i ”American history X”.

Brad Pitt och Edward Norton i ”Fight club”.

Känsligt kapitel

Men redan innan han spelade huvudrollen i urspårade ”The incredible Hulk” började larmrapporter dyka upp.

Det hette att Norton la sig i andras arbete, att han krävde omskrivningar av manuset och att han inte respekterade Hollywoods yrkesroller.

När ”The avengers” senare sjösattes var det Mark Ruffalo och inte Norton som spelade Hulken.

Normalt är kapitlet känsligt för skådespelaren som föddes i Massachusetts och växte upp i Maryland. Men när vi träffas den här dagen, långt före corona-virusets svallvågor, lyckas han hålla humöret under kontroll.

– Jag fann annat som intresserade mig mer, säger Norton som också uppgett att Marvel inte ville betala vad han begärde för att fortsätta.

Med ena foten utanför rampljuset bildade han familj. I dag är han och hustrun, den kanadensiska filmproducenten Shauna Robertson, 45, föräldrar till sonen Atlas, 7. Han hakade också på den växande IT-vågen genom att investera i Uber. Tillsammans med Robertson och två kompisar grundade han senare företaget Crowdrise som snabbt fick 100 anställda, innan de sålde företaget.

En struntsumma

Under den här perioden skrev han också manuset till ”Motherless Brooklyn”.

– Jag blev klar 2012. Sen tog det fem år av hårt arbete att få ihop pengarna.

Det är märkligt, med tanke på att budgeten bara var 26 miljoner dollar (knappt 260 miljoner kronor) – en struntsumma med Hollywoodmått mätt.

– Det är mycket svårt att få såna här filmer gjorda på de stora filmbolagen nuförtiden, säger Norton och syftar på att dagens biovärld domineras av varumärkesfilmer.

Edward Norton i ”Motherless Brooklyn”.

Situationen frustrerar honom.

– Det är otroligt svårt att få folk att lockas av originella, substansfyllda historier för vuxna, trots att vi säger att vi vill ha det.

Hade det inte varit för de kända namnen i rollistan hade filmen kanske aldrig blivit av.

– Bruce lärde jag känna när jag gjorde en pjäs i New York för många år sedan. Efteråt fick jag ett brev där han berömde min insats. Det ledde till att vi tog en öl ihop då han sa att han gärna skulle vilja jobba med mig.

Lyckade investeringar

Trots tiden som passerat stod önskningen kvar när Norton hörde av sig.

– Jag sa att det var en mindre roll, att han borde läsa manuset. Men han var på direkt.

Filmen skiljer sig väsentligt från Jonathan Lethems roman. I Nortons version utspelas historien 40 år tidigare än i boken.

– Den kändes mer som en detektivstory på 1950-talet än 1990-talet när jag läste den. När jag väl fick Jonathans tillåtelse att ändra tidsperioden började jag grotta ner mig i New Yorks mörka historia som alltid intresserat mig.

Med tanke på tidigare framgångar och lyckade investeringar var det inte pengar som var drivkraft bakom Nortons kamp att få göra filmen.

Frågan är varför han slogs så länge när han i stället hade kunnat luta sig tillbaka och göra något annat?

– Jag är envis. Jag gillar inte att få käppar i hjulen (skratt). Jag kände också att rollfiguren var speciell. Numer händer det väldigt sällan. Så när det dyker upp något som ger mig en kick kan jag inte låta bli att hugga tag i det.

”Motherless Brooklyn” finns på strömmande tjänster som Itunes och SF Anytime.