Publicerad:
Uppdaterad:

Raseri mot Com Hem efter TV4-släckningen

Av: Nils Lolk, Rasmus Karlsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Under tisdagen blev det bekräftat – TV4 släcks i tredjedel av Sveriges hushåll.

Kort efter beskedet har besvikna tittare rasat över beslutet på Com Hems Facebooksida.

”Ni väljer själva att släcka kanalerna och pissa på era kunder! Fy fan för er!” skriver en besviken kund.

Miljontals svenskar möttes under tisdagen av beskedet att de inte längre kommer kunna ta del av TV4:s innehåll. På 15 minuter hade ett Facebook-inlägg där Com hem förklarar vad som ligger bakom konflikten fått över 100 kommentarer, varav många är arga.

En kund skriver: ”Va fasen håller ni på med? Ni kan ju inte bara släcka ner en massa kanaler för oss! VARFÖR gör ni detta?!

”Så fruktansvärt beklagligt för oss alla drabbade” skriver en annan.

”Dåligt Com Hem”

En kund tycker att de borde mottagit Telias ”julklapp”.

”Skärp er Com Hem! Ni gamblar med alla oss kunder för att pressa tv4! Ta deras erbjudande att få behålla kanalerna över jul!

”Om kanalerna släcks ner så är jag den första att säga upp avtalet och gå tillbaka till Telia, det får kosta vad det vill. Dåligt Com Hem” skriver en annan kund i kommentarsfältet.

Efter knappt en halvtimme hade Com Hems inlägg fått över 200 kommenterar där folk visar blandade känslor över beslutet.

1 av 4 | Foto: Andreas Hillergren
Meddelande som mötte den som ville titta på TV4.

Svaret: ”Gör allt vi kan”

Viktor Wallström, kommunikationsdirektör, svarar på kritiken.

– Vi har full förståelse för att kunderna är besvikna. Det är även vi och vi gör allt vi kan för att få till en fortsatt konstruktiv dialog med Telia, säger han.

Vad säger ni till de arga och besvikna kunderna?

– Det är djupt beklagligt att Telias förhalande av våra förhandlingar har drabbat våra kunder på värsta tänkbara sätt. På Com Hem är vi måna om att säkra upp rättigheterna så att också våra kunder och inte bara Telias ska kunna ha tillgång till TV4 även i framtiden.

”Det var inte någon julklapp”

Många kommentarer på Facebooksidan handlar om lägre kostnader och hur man som kund kompenseras.

– Vi har en rad olika erbjudanden och förmåner som vi ger våra kunder i försök att kompensera dem så gott vi kan. Vad man får för typ av erbjudanden beror till exempel på vilket kanalpaket man har i dagsläget och är därför individuellt, säger Viktor Wallström.

Många undrar också över varför ni inte tog emot ”julklappen”?

– Det var inte någon julklapp till våra tittare som Telia ville ge sken av, utan ett sätt för TV4 att säkra reklamintäkter under årets viktigaste annonsperiod. Det här har aldrig handlat om pris. Vi är så klart villiga att betala för rättigheterna. Huvudfrågan handlar om att Telia vill behålla rättigheterna för sig själva, och begränsa tillgången till sina kunder.

På Com Hems Facebook finns även mycket stöd till bolaget i striden mot TV4 och Telia. ”Telia var ju störst en gång i tiden och det vill dom fortfarande tro. Jag håller stenhårt på COMHEM, skriver en tittare.

TV4:s innehåll finns att se gratis på TV4 Play och kanalerna går att se på C More kostnadsfritt i två veckor.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: