Kim Kardashians svar – efter Balenciagas kritiserade reklam med barn och bdsm

Talar ut efter påtryckningarna från fansen – men uttalandet sågas

Uppdaterad 2022-11-30 | Publicerad 2022-11-28

Nu talar Kim Kardashian ut om sitt samarbete med Balenciaga – efter att modejätten kritiserats hårt för en barnreklam med bdsm-anspelningar.

”Som en fyrabarnsmamma har jag skakats av de sjuka bilderna”, skriver hon på Instagram.

Men svaret sågas.

Det spanska lyxmodemärket Balenciaga kritiseras fortsatt hårt efter deras senaste reklamkampanj som bland annat innehöll bilder på barn i sängar som håller nallar med bdsm-accessoarer.

På sociala medier blev det ramaskri och Balenciaga, som till en början svarade med tystnad, publicerade senare en ursäkt på Instagram och tog samtidigt också bort kampanjen.

Många stora stjärnor som Nicole Kidman, Bella Hadid och Madonna som bär plagg från och samarbetar med Balenciaga har kritiserats för sin tystnad. Men kanske allra mest påtryckningar har Kim Kardashian fått.

Svarar i stories: ”Äcklats”

Realitystjärnan har många gånger haft stora kampanjer och samarbeten med varumärket och väljer nu att bemöta kritiken på Instagram.

Kim Kardashians Instastory.

I två stories skriver hon:

”Jag har varit tyst de senaste dagarna, inte för att jag inte har äcklats och blivit upprörd över de senaste Balenciaga-kampanjerna, utan för att jag ville få möjligheten att prata med deras team själv för att förstå hur det här kunde hända. Som en fyrabarnsmamma har jag skakats av de sjuka bilderna”.

Kim Kardashian fortsätter sitt uttalande med att skriva att barns säkerhet och trygghet måste gå först och att alla försök att normalisera utnyttjande av barn ”inte borde ha en plats i vårt samhälle – punkt slut”.

”Jag uppskattar att Balenciaga tog bort kampanjerna och ursäkten. När jag pratat med dem tror jag på att de förstår allvaret i det här och att de kommer att vidta nödvändiga åtgärder för att detta aldrig ska hända igen”.

Kim Kardashians Instastory.

Ska nu omvärdera sin relation – men fansen är besvikna

Hon avslutar uttalandet med att hon nu omvärderar sin relation med Balenciaga, baserat på hur de agerar framöver med att ta ansvar för kampanjen.

På sociala medier nöjer sig folk inte med Kim Kardashians svar och hade velat se henne avbryta sitt samarbete direkt istället. Hennes kommentarsfält på Instagram, där hon har 334 miljoner följare, fylls nu med kommentarer som uppmanar andra till att avfölja henne, och hennes uttalande kallas för ”ett skämt” och en ”besvikelse”.

Följ ämnen i artikeln