Kritiken mot våldet i ”American primeval” på Netflix: ”Inte lika brutalt som det var”
Därför är västerngenren hetare än någonsin
Publicerad 2025-02-02 14.09
HOLLYWOOD. I mer än tio år gick det inte att skänka bort en västern i Hollywood.
Nu vill plötsligt alla ha dem.
Tittarsuccén för Sverigeaktuella ”American primeval” är det senaste exemplet på genrens sensationella comeback.

– Västerngenren handlar inte bara om det förflutna. Den tacklar teman som är lika aktuella i dag – vad vi är villiga att göra för att överleva, hur vi hanterar konflikter och hur vi definierar oss själva som människor, säger seriens regissör Peter Berg.
Trots blandade reaktioner är ”American primeval” en av de mest sedda serierna på Netflix.
Svaret på kritiken mot våldet i ”American primeval”
Handlingen kretsar kring Sara (Betty Gilpin), en kvinna på flykt från sitt förflutna. I Wyoming söker hon en guide som kan föra henne och hennes unga son till barnets pappa i Missouri. Isaac Reed, som spelas av Taylor Kitsch (”Friday night lights” och ”True detective”), antar uppdraget.
Många har reagerat på våldet i serien.
– Det var en extremt våldsam period och det var något vi ville fånga. Ändå visar vi det inte lika brutalt som det var, säger Berg.
Serien kan sägas göra upp med den gamla bilden av vilda västern – den som framställt eran i något skimrande ljus.
– Det fanns inget romantiskt med livet under den perioden, och det ville vi att tittarna skulle känna, säger Berg.
Kevin Costners jätteprojekt
”American primeval” kommer i kölvattnet av Kevin Costners ”Horizon: an american saga”.
Långfilmen, som är tänkt att få tre efterföljare, sågades vid premiären i Cannes i fjol och drog inte in mycket pengar på biograferna. Men sedan den släpptes till strömning har den gått som tåget. Till sommaren kommer del två.
– Den är inspelad och klar, har Costner berättat.
”Horizon” utspelas under en 15-årsperiod före och efter det amerikanska inbördeskriget.
Berättelsen skildrar expansionen och bosättningen av den amerikanska västern.
På frågan vad det är som fascinerar med genren och som gör att den alltid kommer tillbaka är den gamla ”Dansar med vargar”-stjärnan inne på samma spår som Berg.
De teman västernberättelser tar upp är tidlösa. Det är överlevnad, rättvisa, kärlek och mänsklig kontakt. De talar till något djupt mänskligt och det är därför de berör oss, oavsett era.
”Yellowstone”-succén
Det är inte säkert att vare sig Costners eller Bergs projekt blivit av om det inte hade varit för Taylor Sheridan. När han lanserade ”Yellowstone” 2018 stod västern-genren inte högt i kurs.
Men hans berättelse om den mäktiga ranchägarfamiljen Dutton och deras kamp för att behålla kontrollen över sin makt och sina tillgångar blev snabbt en succé.
Tv-serien, som för övrigt haft Costner i huvudrollen, är en modern västern och har på grund av familjedynamiken liknats vid tv-serien ”Dallas”.
Framgången har resulterat i flera avknoppningar, bland andra ”1883” och ”1923”. Båda är västernserier och båda är gjorda av Sheridan.
Genren fick ytterligare tändvätska när västernfilmen ”The power of the dog” 2021 nominerades till tolv Oscarsutmärkelser.
”Har gjorts en massa ruttna filmer”
Sheridan är inte förvånad över genrens förnyade popularitet.
– Varje gång Hollywood säger att något är dött beror det på att det har gjorts en massa ruttna filmer inom den genren.
Kanske ligger det något i det. Genren har i varje fall funnits sedan Hollywoods början.
De första filmerna etablerade västerns grundstenar – fredlösa, sheriffer och den hårda miljön.
1940- och 1950-talet var genrens guldålder. Då kom ”Diligensen” med John Wayne och ”Sheriffen” med Gary Cooper. Cowboys och nybyggare framställdes som symboler för frihet och uthållighet.
På 1960- och 1970-talet började myten ifrågasättas. Sam Peckinpahs ”Det vilda gänget” och ”Little big man” skildrade en råare, mer våldsam och moraliskt komplex värld.
På 1980-talet föll genren tillbaka när biopubliken drogs till science fiction och action.
När ”Dansar med vargar” släpptes 1990 följdes den två år senare av ”Unforgiven” (med Clint Eastwood). Båda hyllades brett, inte minst eftersom genren började inkludera urbefolkningens röster och perspektiv. Men det blev också kulmen på vågen som sedan tappade och under efterföljande år nästan helt försvann.
”En protest mot vårt uppkopplade samhälle”
De senaste succéerna har inte bara vänt den nedåtgående trenden utan också återfört genren till tittartoppen.
Andrew Patrick Nelson, professor i filmkunskap vid Utahs universitet ser comebacken som något av en protest mot vårt uppkopplade samhälle.
Den amerikanska västern har länge varit en mytisk plats där människor kan föreställa sig att de lever mer äventyrliga och autentiska liv.
Några tecken på vågen ska lägga sig finns inte.
Andra säsong av ”American primeval”
Sheridan lanserar inom kort serien ”6666”, också den en spin-off på ”Yellowstone”, och ”American primeval” uppges redan ha säkrat en andra säsong.
Till det kommer en rad andra projekt som Hollywood rullar ut i år.
– Västernfilmer är en duk för otrolig berättarkonst, säger Costner.
– Miljön kanske är historisk, men utmaningarna som karaktärerna möter är universella. Det är därför genren aldrig dör.
