”Hundraåringen” blir teater med Claes Malmberg

Sofia Sundström/TT

Uppdaterad 2022-04-27 | Publicerad 2022-01-26

Claes Malmberg medverkar i föreställningen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Arkivbild.

”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” blir teater. Allan Karlsson – och alla andra roller – spelas av Claes Malmberg.

Jonas Jonassons bästsäljande bok om ”Hundraåringen” filmatiserades 2013. Nu tar berättelsen steget vidare, upp på teaterscenen.

Enmansföreställningen har premiär den 30 juni på Tjolöholms slotts sommarteater i Kungsbacka.

– Det blir en väldigt analog föreställning i meningen att det inte blir några stora skärmar eller den typen av modern scenografi. Det blir ett slags hyllning till teatern, till det analoga, säger Claes Malmberg.

Han berättar att gänget bakom produktionen, efter funderingar fram och tillbaka, landade i att han skulle ta sig an alla roller.

– När man läser en bok skapar man alla karaktärer i sitt huvud. Man har dem i sitt inre. Lite så är det när samma person gestaltar massa olika karaktärer och gör det ganska fort. Man hinner inte byta kläder, utan får i stället byta små nyanser fysiskt och röstmässigt, säger han och fortsätter:

– Det blir en utmaning att se till att man förstår alla karaktärer, vem som är vem, och på vilket sätt man ska berätta historien.

”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” följer Allan Karlsson, som flyr från ett äldreboende under sitt eget hundraårsfirande. Nutida äventyr varvas med händelser från hans ungdom. Romanen blev den mest sålda i Sverige 2010, med totalt 617 000 exemplar.

– Det är en väldigt populär bok, många har läst den och tyckt mycket om den. Det är en stor utmaning att göra en teaterföreställning om den men vi får spänna bågen och hoppas att vi lyckas, säger Claes Malmberg.

TT: Finns det någon oro inför vad som händer med covid-restriktionerna i sommar?

– Det är klart att det gör, vår bransch har varit en av dem som har påverkats mest av de här restriktionerna, det gör att man hela tiden känner en oro. Men om man inte ska lägga sig på ryggen och skita i allt måste man ha lång framförhållning, släppa biljetter och hoppas att pandemin ger med sig och att folk har lust att titta, säger Claes Malmberg och fortsätter:

– Det är lite av ett kamikazeprojekt, men det sista som lämnar människan är hoppet.

Följ ämnen i artikeln