Ökad smittspridning hotar biohösten

Miranda Sigander/TT

Publicerad 2021-08-23

Karl Oskar och Kristina, Lena Nyman och Karl-Bertil Jonsson väntar på att få möta biopubliken. Men den svenska biohösten hotas av den ökande smittspridningen. Två storfilmer har redan fått skjutas upp på grund av stränga publikrestriktioner.

– Nu kör vi på. Om vi inte kan ha biopremiär i jul, då är vi riktigt illa ute, säger producenten Patrik Ryborn på den traditionsenliga höstfilmspresentationen på Filmhuset i Stockholm.

Hans film, ”Tills solen går upp” i regi av Peter Dalle, är ett romantiskt och lite skruvat drömskt drama med bland andra Mikael Persbrandt och Vanna Rosenberg, som skulle ha haft premiär för länge sedan. Men nu ligger det eftertraktade juldagsdatumet fast. Antagligen. För vågar man hugga något i sten under en nyckfull pandemi?

Folkhälsomyndigheten bedömer att den ökande smittspridningen blir som störst under oktober och några lättnader i publikrestriktionerna är inte på gång. Det gör att stora, dyra svenska produktioner i några fall redan har tagit det säkra före det osäkra. ”Dag för dag” av Felix Herngren och ”Jag är Zlatan” av Jens Sjögren, som både skulle ha gått upp i september, är uppskjutna i väntan på bättre tider, det vill säga en större kapacitet inne i salongerna.

Intressant är att två av höstens potentiellt breda filmer, nyversionen av ungdomsdramat ”Vinterviken”, som baseras på Mats Wahls roman och den humoristiska ”Suedi”, om Mahmod som vill bli sedd som svensk och byter namn, skaffar Volvo, blåa linser och svensk fru ska visas på strömningstjänster, Netflix respektive Viaplay.

Hannes Holms ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”, är däremot gjord för bio.

– Där sitter jag lugnt i sadeln. Jag satsar järnet på att fortsatta göra biofilmer, det gör jag nog tills jag stupar. Det blir som att göra tv annars. Sen om filmerna går direkt till streaming, ja då får de väl göra det men ur mitt perspektiv finns det inget bättre än en full biosalong, säger Hannes Holm.

Han beskriver sin version av Tage Danielssons klassiska historia som ”en titt på den riktige Karl-Bertil”, där det här med att ta från de rika och ge till de fattiga blir lite problematiserat.

– Folk gillar ju generellt inte att bli av med sina pengar, oavsett om de är höger eller vänster. Det har varit roligt att ta Tages text och göra om den. Vi flörtar inte med Per Åhlins film, det här blir något annat, säger han.

Ett stort antal dokumentärer står också på repertoaren i höst. ”Lena” handlar om Lena Nyman (1944–2011) och bygger till stor del på skådespelarens egna dagböcker.

– Det är ett sånt otroligt livsöde, hela paletten med hjärta och smärta. Jag fastnade verkligen för hennes personlighet, hon var så smart och rolig, sade regissören Isabel Andersson på presentationen.

En annan fascinerande profil från filmvärlden, som porträtteras av Kristina Lindström och Kristian Petri, är Björn Andrésen, som medverkade i Luchino Viscontis ”Döden i Venedig” för 50 år sedan. Han blev utnämnd till ”världens vackraste pojke”, en skugga som fortsatte att hänga över den unge skådespelaren. I filmen ”Världens vackraste pojke” skildras hans livsöde.

En film som kommer att röra upp känslorna i höst är dokumentären ”The seventeen”, som handlar om de hårda abortlagarna i El Salvador. I centrum står Teodora Vasquez som dömdes till 30 års fängelse efter en abort.

Följ ämnen i artikeln