33-åriga Linea gör ”Game of thrones” coolaste kostymer

Uppdaterad 2019-04-15 | Publicerad 2019-04-14

Hon handplockades för att skapa ”Game of thrones” coolaste kostymer och har klätt Jon Snow och Daenerys Targaryen.

Svenska Linea Stenfors berättar om livet bakom kulisserna på världens största serie – och avslöjar en väl spridd myt!

33-åriga Linea Stenfors hade redan jobbat inom film och tv när hon flyttade till London för att plugga specialistutbildningen Technical effects for perfomance/Costume effects på London college of fashion.

– Sista året hade jag en utställning och då var det någon där som såg mina alster och ringde och frågade om jag kunde komma till Belfast och jobba. Med tre dagars varsel.

– Det var bara att köra.

Då var det dags för säsong tre av ”Game of thrones” men Linea hade redan koll på serien eftersom hon har ett intresse för historiska kostymer.

– Jag har alltid sett upp till Michele Clapton som är kostymtecknare för serien, hon var anledningen att jag började titta.

Linea flyttade till Belfast, där de jobbade mellan sex och åtta månader inför varje säsong. På den tiden, innan tredje säsongen, visste man inte hur många det skulle bli. Hon blev klar förra februari, efter att ha gjort kostymer åt bland annat Daenerys Targaryen, Jon Snow, Ygritte, Tormund, Dothrakiarmén och alla bortom muren.

– Jag var avdelningschef för kostymeffekter. Mitt jobb har varit att ta fram nya innovativa material och komma på speciallösningar på kostymer som inte är klassiskt skrädderi.

Hur funkar jobbet?

– Allting som Michele hade en idé om men inte visste hur det skulle utformas, det hamnade på vårt bord, så då tog jag fram olika förslag på material och texturer och genom diskussion skapade vi en look för en karaktär. Alla karaktärskostymer som lämnade vår avdelning är helt unika, det går inte att återskapa de materialen.

I princip all päls och läder passerar genom Lineas avdelning.

– Man kan säga att ju kallare det blir i serien desto mer jobb har vi fått.

Skämtet blev världsnyhet

En del av kläderna har skapat fler rubriker än andra. Som när huvuddesignern Michele Clapton avslöjade att Nattväktarnas pälsar var gjorda av Ikea-mattor.

Var det du som låg bakom den idén?

– Det där är bara en skröna, haha. Men eftersom jag är den enda svensken i produktionen och vår avdelning håller på med päls så började alla kalla mig för Ikea.

Besvikelsen är stor hos denna reporter när hon förstår att det bara var ett skämt av designern som ändå har instagrammat att det var ”ull och inte päls på ikea-mattorna”.

”Letar efter det lilla extra”

En annan fuskpälskappa som fått sociala och traditionella medier att koka är Daenerys vita vinterkappa som gjorde entré förra säsongen då hon flög sina drakar bortom muren för att rädda Jon Snow och hans brödraskap från Nattkungens armé.

Enligt designern tog kappan 12 veckor att färdigställa.

– Det tar väldigt lång tid, speciellt på huvudkaraktärerna. Man lägger stort krut på dem, det är därför det är en så kvalitativ serie, för att det finns tid och utrymme att skapa de här materialen och lägga fokus på detaljrikedomen, det finns inte en millimeter på kappan som inte är genomtänkt, säger Linea.

Kappans material är ett unikt framtaget material som är skapat från grunden och baksidan för tankarna till drakfjäll.

– Vi vet att hon behöver få varmare kostymer. Hon behöver ha något som stämmer överens med hennes värld och så letar man efter det lilla extra. Det börjar med en idé hos Michele. Så jag tar fram olika förslag, skapar olika texturer och sen kommer vi fram till något som passar Daenerysv färger och former och sen jobbar jag fram den centimeter för centimeter tills vi har en kappa som passar.

140 miljoner per avsnitt

Maskineriet runt ”Game of thrones” är gigantiskt. Plötsligt kan man nästan, bara nästan, förstå att sista säsongen har en budget på 140 miljoner kronor – per avsnitt. Bara på kostymavdelningen jobbar det upp emot 100 personer, med allt från sömnad, läderarbete, brodyr, de som gör rustningar, vapen och smycken. Det finns till och med en avdelning som jobbar med att ha sönder kläderna. Eller i alla fall slita på dem.

– När kostymerna kommer ut ur avdelningarna är kläderna helt nya, skulle man sätta dem framför kamerorna skulle det inte alls se trovärdigt ut. Våran patineringsavdelning gör ett superviktigt jobb och där är det viktigt att ha folk med rätt kunskaper, som vet hur tyger åldras och hur ett material ser ut om det varit blött 14 gånger.

Fick stå på stege för jättarna

Linea har även skapat jättarnas kostymer. Neil Fingleton (Mag the Mighty), som gick bort 2017, var 2,33 meter och Ian Whyte (Wun Wun) är 2,16 meter.

– Vi jobbar gränsöverskridande med avdelningarna för visuella effekter och prostethics (mask) för att allt ska bli skalenligt och får tänka på i vilka vinklar de ska filmas. De är ju långa men inte så långa som de ser ut att vara i serien. Sen är jag jättekort så jag fick stå på en stege!

Basen för arbetet var Belfast men Linea var också med ute på andra inspelningsplatser. Första gången en kostym ska prövas måste hon vara med ifall något ska fixas med den. Att arbeta med de bästa inom sitt skrå beskriver hon som inspirerande men det var också ett högt tryck.

– Man lever för produktionen och har alltid en väska packad för de kan ringa på morgonen och säga att jag måste åka till Bilbao. Så får man åka till flygplatsen istället för till jobbet. Men det har också varit otroligt att få besöka så många vackra platser.

Får ni feedback från skådisarna under provningarna?

– De har också vuxit med serien, och det är kul att se hur karaktärerna utvecklas med oss, det är en resa. Skådisarna tycker det är kul också.

Arbetet i Belfast tog slut i februari förra året och Linea valde att flytta hem till Sverige för att bli föreståndare på kostymtekniken på Kungliga Operan i Stockholm.

– Jag ser fram emot serien med spänd förväntan nu.

Vem sitter på järntronen i slutet av serien?

– Det får jag inte svara på, haha.

Följ Nöjesbladet på Facebook