Netflix ska ta krafttag mot kontodelning

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2022-04-20

Reed Hastings, till vänster, här med innehållsansvarige Ted Sarandos. Arkivbild.

Netflix kundtapp fick aktien att rasa. Nu ska bolaget ta krafttag mot de hushåll som delar konton.

– Nu jobbar vi superhårt på det, säger vd Reed Hastings.

Det fanns en del positivt att ta fasta på i amerikanska strömningsjätten Netflix delårsrapport; en högre vinst per aktie än vad analytikerna räknat med och 2,73 miljoner nya betalande kunder.

Men handlarna valde framför allt att fokusera på det som inte var bra. Nämligen att fler betalande kunder lämnar tjänsten, vilket innebär ett totaltapp på 200 000 prenumeranter. Aktien – som redan tappat 40 procent i år – rasade ytterligare 24 procent i efterhandeln, enligt Bloomberg. Andra strömningsbolag, som Disney och HBO-ägaren Warner Bros Discovery, drogs med i fallet.

100 miljoner delar

Med 222 miljoner betalande Netflixkunder är så klart tappet marginellt, men det är första gången sedan 2011 som man backar.

Netflix ser flera förklaringar. Bolaget har backat ut ur Ryssland till följd av sanktioner mot landet, den tillfälliga uppgången till följd av pandemin verkar vara över och konkurrensen på strömningsmarknaden har skärpts. Den fjärde anledningen är lösenordsdelande, det vill säga när flera hushåll delar på ett och samma konto.

– Det är över 100 miljoner hushåll som redan valt att vara på Netflix, de älskar tjänsten, vi måste bara i någon utsträckning få betalt för det, säger Reed Hastings, som var med och grundade bolaget och nu sitter på en av dess vd-stolar, i ett investerarsamtal.

Det blir än mer viktigt eftersom tappet vänta förvärras under innevarande kvartal, då Netflix räknar med att förlora ytterligare två miljoner.

– Vi har tänkt på det under några år. När vi växte snabbt var det inte högprioriterat. Och nu jobbar vi superhårt på det, säger han.

”Enorm möjlighet”

På vissa håll i världen växer Netflix, som i Asien-Stillahavsregionen. Där finns också möjligheten att fortsätta få nya kunder, i takt med en ökad tillgång på snabbt internet, fler smart-tv-apparater och intåg på nya marknader.

På andra håll, som i USA, beskriver Netflix det som att andelen som använder tjänsten redan är väldigt hög. Det kan vara svårt att på de marknaderna nå stora grupper nya prenumeranter.

– Tittarpenetrationen består av två grupper. En som betalar, vilket är jättebra. Och en som består av tittare som inte betalar oss, som delar någons kontouppgifter, säger Greg Peters, global chef för kundupplevelser.

Han beskriver grupp två som en ”enorm möjlighet” för bolaget framöver. Gratistittarna har redan allt som behövs för att kunna titta, och gör det uppenbarligen också.

– Vårt främsta sätt att bemöta det är att be kunderna att betala lite mer för att dela tjänsten med dem utanför sitt hem. Om man har en syster som bor i en annan stad som man vill dela kontot med är det jättebra. Vi kommer inte att stänga henne ute, men vi kommer att be om lite mer betalt, säger Peters.

Netflix har arbetat på olika tekniska lösningar för detta i två år, som testats i vissa länder. Peters tror att försöken kommer att fortsätta och rullas ut globalt om kanske ett år.

Följ ämnen i artikeln