Snoop Dogg ny delägare i svenska betaljätten

Världsstjärnan i exklusiv intervju om nya samarbetet

Publicerad 2019-01-17

Efter ett hemligt möte med Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski går Snoop Dogg nu in som ny delägare i betaltjänstbolaget.

Med den nya personan ”Smoooth-Dogg” frontar han deras senaste kampanj – tillsammans med sin pappa Vernell Varnado.

– Han har en hel del ”swag”, säger Snoop Dogg i en exklusiv intervju med Nöjesbladet.

Rapparen och entreprenören Snoop Dogg (Calvin Broadus), 47, har bytt namn åtskilliga gånger. Under olika faser i livet har han gått under epitet som Snoop Doggy Dogg, Snoopzilla och Snoop Lion.

De senaste dagarna har han publicerat kryptiska Instagraminlägg där han går under ett nytt namn: ”Smoooth-Dogg”.

Det har bland annat fått journalisten Fredrik Strage, 46, att reagera på Twitter:

”Regeringsbildning bla bla bla. Det händer viktigare saker ute i världen. Snoop Dogg planerar tydligen att byta namn till Smooth Dogg”, skriver Fredrik Strage.

Anledningen till namnbytet beror på ett samarbete med den svenska banken Klarna och deras kommunikationskoncept ”Smoooth” – ett samarbete där han både blir ny frontfigur för deras senaste kampanj och ny minoritetsägare.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski träffade i hemlighet världsstjärnan i hans privata studio i Los Angeles under processen.

– Klarna hörde av sig och berättade att de var fans. Vi bokade in ett möte där de berättade om sina planer och därifrån inleddes samarbetet, skriver Snoop Dogg i en kommentar till Nöjesbladet.

Samarbetar med sin pappa

Det är inte bara världsartisten som syns i de nya reklamfilmerna. Även den amerikanska Youtubestjärnan Jay Versace, 20, är med på ett hörn.

Och Snoop Doggs pappa Vernell Varnado.

– Han har en hel del ”swag” och jag vill alltid hålla det inom familjen.

Snoop Dogg berättar att målet är att utöka sina tech-investeringar i Europa, och genom att sprida ”Smoooth”-budskapet hoppas han att hans Europainvestering ska hjälpa honom och Klarna att ”nå nya höjder”.

Han har tidigare investerat i bland annat marijuanaleverantören Eaze och sociala forumet Reddit.

Klarnas marknadschef David Sandström är nöjd med det nya samarbetet och beskriver det som något större än ett influencersamarbete i Sverige.

Han vägrar dock berätta något om storleken på Doggs investering.

– Sådana detaljer går vi inte in på, säger han.

David Sandström gläds dock över den nya och världskända investeraren.

– Att som svenskt bolag få äntra den internationella scenen med en sån person som backar upp, det är jäkligt roligt.

Klarna har tidigare slutit avtal med Ikea och genomförde i höstas sitt då största partnerskap med H&M, som enligt Financial Times gick in med 185 miljoner kronor för mindre än en procent av bolaget.

Klarna värderades förra året till 2,5 miljarder dollar, motsvarande över 20 miljarder kronor, skriver TT.

Planerar återbesök till Sverige

Snoop Dogg har inte spelat i Sverige sedan 2015. Då stoppades han i en fordonskontroll efter en spelning i Uppsala. Artisten visade då tecken på påverkan och fick följa med till polisstationen och lämna prov.

Det fick artisten att rasa. I flera videor på Instagram berättade han att han kommer att bojkotta Sverige i framtiden. Dessutom la han upp filmer från polisingripandet, på enskilda poliser och från när han sitter på själva polisstationen.

”Till alla mina svenska fans. Ni kan skylla på er polis, att ni aldrig kommer att se mig igen i ert vackra land. Det är alltid några idioter som förstör för alla. Fuck polisen”, sa han i ett av klippen.

Men världsartisten verkar inte vara speciellt långsint och till Nöjesbladet säger han att han gärna kommer tillbaka till Sverige.

– Jag älskar Sverige och det svenska folket, och de älskar mig. Jag måste komma tillbaka snart.