Hårda kritiken efter praktikantkaoset: ”Arbetsprostitution”

Publicerad 2023-01-12

Flera praktikanter har vittnat om ohållbara arbetsförhållanden inom produktionsbolagsbranschen.

En av dem som tidigt i karriären drabbats själv och som nu kräver krafttag är entreprenören Anitha Clemence, 44.

– Branschen är sunkig och det skulle verkligen behövas en riktig rockad för att det ska förändras, säger hon till Aftonbladet.

I en serie artiklar har Aftonbladet granskat arbetsvillkoren för praktikanter inom produktionsbolagen.

Flera personer som Aftonbladet har talat med vittnar ohållbara arbetsförhållanden med 16-timmars arbetsdagar, toxiskt klimat och tystnadskultur innanför tv-branschens väggar.

De oavlönade praktikanter beskriver även hur de behövt ligga ute med pengar, fick skrubba toaletter och mobbades på arbetsplatsen.

Granskningen har väckt starka reaktioner.

En av dem som själv upplevt branschen inifrån är influencern och entreprenören Anitha Clemence, 44. Hon har en lång karriär inom både reklam- och tv-branschen, däribland med en egen talkshow och en humorserie, samt drivit flera poddar.

I ett instagraminlägg berättar hon om hur hon själv en gång i tiden var en av dem som trodde på livet inom produktionsbranschen, men fick många drömmar grusade, och valde att lämna efter 13 år.

Anitha Clemence, 44.

”Arbetade 12–16 timmar”

Hon konstaterar även att hon ”aldrig har varit i en bransch där strukturell mobbning varit så accepterat av överordnad till undersåte och tystnadskulturen så utbredd och uttalad”.

När Aftonbladet når Anitha Clemence på telefon säger hon att hon inte är ett dugg förvånad över uppgifterna som framkommit i Aftonbladets granskning.

Hon beskriver hur hennes generation uppfostrats med att ”hårt jobb lönar sig”, men att de aldrig analyserade budskapet.

– När jag arbetade i branschen på 2000-talet så var det inte alls konstigt att arbeta 12–16 timmar om dagen och vara nöjd med det. Detta är en bransch som attraherar väldigt många unga personer i tron om att få vara nära stjärnglansen och en stark ”där det händer”-känsla, vilket gör det lätt att rekrytera, samtidigt som lönebilden är jättedålig.

Vidare konstaterar hon att de ”drömmiga” arbetsbeskrivningarna som ofta används för att locka in folk i branschen inte motsvarar verkligheten.

– Jag skulle säga att den kanske kommer att infrias till 20 procent. I bästa fall.

”Arbetsprostitution”

I instagraminlägget beskriver Anitha Clemence hur praktikanter ofta ”nyttjas som slavar helt oemotsagt” och hur varken tv-kanalerna eller produktionsbolagen vill ta ansvar för den ”arbetsprostitution” som uppstår.

– Det blir en ojämn terrorbalans och folk inte kan säga nej för att man måste överleva. Men jag vet att människor i branschen gråter på jobbet hela tiden för att det är så pressat på alla sätt.

– Samtidigt måste man ha förståelse för hela förloppet här. Det är dåliga tider med inflation, reklamintäkterna går ner och tittarna sviker. Tv har inte samma attraktionskraft som tidigare och konkurrensen är betydligt hårdare än förut. Samtidigt kräver tv-kanalerna samma produktionskvalité från produktionsbolagen men till mycket lägre kostnad, vilket gör dem pressade.

Att det är ovanligt med kollektivavtal inom produktionsbranschen bekräftas av Clemence, som menar att ett system byggts upp under goda tider, men som nu prövas hårt i mindre goda tider.

– Det blir en kapitalistisk baksmälla och en konsekvens som går ut direkt över fotfolket. Det är dem som får betala för detta i slutändan. Samtidigt känner jag flera inom produktionsbranschen som är helt knäckta över att behöva ta in praktikanter istället för anställda.

Anitha Clemence beskriver systemet likt en ond spiral där även yrkeskunniga hamnar i kläm.

– Produktionsbolagen hamnar i en rävsax då de inte har råd att anställa regelrätt arbetskraft utan istället tvingas ta in praktikanter, vilket gör att ordinarie personal blir utan jobb. Samtidigt vill tv-kanalerna ha samma produktionskvalité. Alla slåss för sin överlevnad i detta, men det sker på bekostnad av ordinarie personal och praktikanter.

 Programmet ”Let’s dance” är TV4:s glittriga flaggskepp och produceras av produktionsbolaget Mastiff.

”Sunkig bransch”

Enligt henne är det hög tid att strålkastaren nu riktas mot tv-kanalerna och att det nu på allvar sätts krav på schyssta villkor i branschen. Samtidigt betonar hon att förändring behöver ske i hela kedjan.

– Kejsaren har blivit naken utan att märka det. De personer som var verksamma i branschen under min tid är idag höga chefer som tagit med sig det här pennalistiska systemet upp i toppen. De är fostrade att arbeta så här och så länge de går med vinst och levererar så kommer detta att fortsätta. För det är pengarna som styr. Jag tror därför inte att något kommer att förändras förrän dessa personer blir av med sina jobb eller går i pension.

– Samtidigt är jag övertygad om att ingen gör detta av ren illvilja, men jag skulle önska att branschen vore mer kritisk mot sig själv. Branschen är sunkig och det skulle verkligen behövas en riktig rockad för att det ska förändras och för att en ny generation ska kunna komma in.