Bianca Ingrosso granskas av Konsumentverket
Kan ställas inför rätta
Uppdaterad 2025-03-13 10.51 | Publicerad 2025-03-12 17.01
Bianca Ingrosso har flera gånger brutit mot marknadsföringslagen.
Nu inleder Konsumentverket en granskning mot henne.

Redan 2022 anmärkte Konsumentverket på hur Bianca Ingrosso, 30, markerade reklam på sociala medier. De ansåg att influencern bröt mot marknadsföringslagen genom att inte tillräckligt tydligt markera att inlägg på sociala medier var reklam.
Reklamombudsmannen har flera gånger tidigare fällt influencern för bland annat bristande reklamidentifiering. Trots det har Bianca Ingrosso fortsatt att publicera liknande inlägg.
Bianca Ingrosso granskas
Nu inleder Konsumentverket en granskning mot Bianca Ingrosso, skriver Resumé.
Den här gången gäller det bristande reklamidentifiering för bolagen Beauty Icons AB (Caia cosmetics), Mino Market AB (syskonen Ingrossos matvarumärke) samt Bianca Ingrossos eget huvudbolag.
Bolagen har fram till den 14 mars på sig att bemöta anmärkningarna. Om Konsumentverket anser att bristerna på reklammarkering är tillräckligt allvarliga kan det hela tas vidare till domstol.
”Då det handlar om en upprepad överträdelse kommer Konsumentverket att föredra ärendet för Konsumentombudsmannen (KO) som därefter beslutar om ärendet ska övertas av KO för vidare rättsliga åtgärder. Bianca Ingrosso AB har nu möjlighet att yttra sig över det som framgår i tillsynsbrevet innan en föredragning sker”, skriver Konsumentverket i ett mejl till Aftonbladet.
Aftonbladet har sökt Bianca Ingrosso.
