Sparks musik bärande i "Annette"

Gunnar Rehlin/TT

Publicerad 2021-07-07

När den franske regissören Leos Carax film ”Annette” öppnar årets Cannes-festival handlar mycket om musiken. Det var Sparks musik som gav Carax idén och det är också den amerikanska duon som skrivit musiken.

– Jag kan inget om musik men för mig är att göra film samma sak som att skapa musik, säger regissören Leos Carax under en presskonferens i Cannes på onsdagen.

Med hits som ”This town ain't big enough for the both of us” blev Sparks, med frontfigurerna och bröderna Russell och Ron Mael, ett av de stora 70-talsbanden. 2020 släppte popduon sitt 24:e studioalbum ”A steady drip, drip, drip”. Tidigare i år kom Edgar Wrights dokumentärfilm ”The Sparks Brothers” – och här i Cannes ligger bröderna alltså bakom både idén och musiken till öppningsfilmen ”Annette”.

– Vi började jobba med den här idén redan för nio år sedan. Det känns fantastiskt att nu vara här i Cannes med den, säger Russell Mael.

Romantisk musikal

Sparks har inte enbart blivit kända för sin smittande musik utan också för sin image, med Russell som den snygge sångaren och den mustaschprydde Ron som spelade klaviatur utan att röra en min. Nu har de blivit 72 respektive 75 år gamla, och det är två grånade herrar som mötte pressen tillsammans med regissören Leos Carax och huvudrollsinnehavaren Marion Cotillard.

”Annette” är Leos Carax sjätte film, men den första han gör på engelska. Det är en tragisk musikal om relationen mellan en ståuppkomiker på dekis, spelad av Adam Driver, och en världsberömd operasångerska som gestaltas av Marion Cotillard.

– För mig handlar den om berömmelsens pris. Berömmelse kan lyfta en människa men också sänka denne, säger Cotillard.

Dröm blev verklighet

Bröderna Mael försäkrar att de aldrig kommer att tröttna på att skapa tre minuter långa poplåtar, men att de även vill utforska andra vägar att arbeta med popmusik.

– Året efter vi skrev grunden till det som skulle bli ”Annette” träffade vi Leos Carax här i Cannes. Vi kom bra överens och efter festivalen skickade vi ”Annette” till honom. Efter ett tag hörde han av sig och sa att han tyckte om det och att han ville att det skulle bli hans nästa film. Det var en dröm som blev verklighet för oss. Under åren har vi bearbetat materialet och Leos har satt sin prägel på det vi skrev, säger Russell Mael.

Ron Mael talar om att det är viktigt att en karaktär i en musikalfilm ska kännas äkta och Russell fyller i:

– Musikaler är artificiella. Här är alla karaktärer naturalistiska. Vi ville undvika de klichéer som finns i så många Hollywoodmusikaler, inga stora, koreograferade dansnummer. Vi gjorde det annorlunda.

”Annette”, som också är med och tävlar om Guldpalmen i Cannes, planeras få svensk biopremiär i slutet av året.