Så var Göteborg Film Festival 2022 – de tog hem priserna

Noomi Rapace i ”Svart krabba”.

GÖTEBORG. En tyskspråkig Rolf Lassgård. En svensk högklassig actionfilm.

En historisk resa genom den svenska queerfilmhistorien. Lite hårdporr på det. Och så vann fel film x 2…

Så kan man sammanfatta den 45:e upplagan av Göteborg Film Festival.

Största snackisen i sta'n var annars att stadens ishockeystolthet, SHL-klubben Frölunda, hade skaffat ett nytt klubbmärke. Efter 1,5 år, fyra reklambyråer och miljonkostnader hann det knappt presenteras förrän det började storma. Det var fult, plagiat, liknade nazisymboler och drogs snabbt tillbaka. Jämfört med det, brydde sig kanske inte så många om att en hyfsad men dyster dansk film vann Nordic Competition och 400 000 kronor i stället för en mycket bättre finsk film.

Fanns det något gemensamt tema i många av de åtta tävlingsfilmerna är det väl att det är svårt att leva, såväl i 1800-talets danska bondesamhälle där man skulle låta Guds vilja ske i mörka vinnarfilmen ”Du som er i himlen”, som i de filmer som utspelas i nutid. Det är barn med ADHD, elaka barn, knäppa, deprimerade eller svikande föräldrar och så vidare. Finska ”Kupé nr 6”, en slags road movie fast på tåg till ett kyligt Murmansk, borde ha vunnit.

Och när det gäller det prestigefyllda kortfilmspriset Startsladden, värt 350 000 kronor, förstod jag ingenting av juryns beslut. De flesta filmerna var bättre än vinnarfilmen. Inte minst Aman Niels ”Josef”, med en lysande Emma Bromée, och ”Snabba cash”-skådespelaren Alexander Abdallahs och Mustafa Al-Mashhadanis ”orten”-uppgörelse ”Vi var barn då”.

Rolf Lassgård och Dagmar Manzel i den tyska filmen ”Ein grosses verspechen”.

•Allt började med ”Så jävla easy going”. En ungdomsfilm som lite grann vill vara ”Fucking Åmål”, men inte alls når ända fram. Den andra Jenny Jägerfeld-filmatiseringen ”Comedy Queen”, premiär nu på fredag, är bättre.
Rolf Lassgård pluggade franska i skolan – men pratar tyska i Wendla Nölles ”Ein grosses verspechen”. Och han gör det bra och övertygande, i ett gripande kärleksdrama om ett 60+-par.

•Hela världen kommer att se Adam Bergs ”Svart krabba” via Netflix 18 mars. Men det var världspremiär på festivalen och denna högklassiga svenska actionfilm, som utspelas i ett vintrigt framtidsdystopiskt Sverige i krig, gör sig verkligen bäst på en stor filmduk. Noomi Rapace gör sin häftigaste roll sedan Lisbeth Salander.

•Kul att iranska legendaren Susan Taslimi, 71, sedan länge bosatt i Sverige, fått viktiga biroller i både ”Svart krabba” och svenska road movien ”Maya Nilo (Laura)”, som annars bärs upp av Bahar Pars.

•När ”Tisdagsklubben” och ”Dag för dag” (på grund av pandemin) sköts upp till hösten, ställde SF Studios in pressvisningarna av dem på festivalen. Ett märkligt beslut. Med biljetter kunde man ju se dem ändå. Den förstnämnda, en romantisk komedi med Marie Richardson och Peter Stormare, är den charmigaste svenska filmen i genren på länge. Doftar publiksuccé. Felix Herngrens film är något så unikt som en feelgood-filmm döden. Och Sven Wollters (1934-2020) avsked till svensk film. Vill inte bolaget ha lite surr om två så bra filmer?

Eva Behling som gjort ”Fördom & stolthet”.

•Bästa dokumentären jag såg tävlade inte ens i den klassen. Eva Belings ”Fördom & stolthet – en queer filmhistoria” berättar hur homosexuella har skildrats i svensk film, från stumfilmstiden via ”Änglagård” och ”Fucking Åmål”, till nutid. Mycket underhållande, informativt, stundtals upprörande, med bra intervjuer och härliga arkivklipp.

•Årets festival har ju varit både på riktigt (med halvfulla salonger) och digitalt. Hela svenska folket har tacksamt kunnat frossa i film. Hörde talas om en hel familj som bänkade sig för att se rumänen Radu Judes vildsinta satir ”Bad luck banging or Loony porn”, Guldbjörnsvinnare i Berlin i fjol. Blev nog en chock för barnen när den inleds med en lång riktig sexscen. Vi får se den hemmavideo som blir viral på nätet och ställer till det för filmens omtyckta skolfröken. Det avslutande föräldramöte som avgör om hon ska få sparken eller inte, var hela festivalens roligaste scen.


Här är vinnarna på festivalen

  • Dragon Award Best Nordic film: ”Du som er i himlen”, Danmark.
  • Dragon Award Best Acting: Seidi Haarla, ”Kupé nr 6”, Finland.
  • Audience Dragon Award Best Nordic film: ”De oskyldiga”, Norge.
  • FIPRESCI Award, internationella kritikerpriset: ”Kupé nr 6”.
  • Sven Nykvist Cinematography Award, bästa foto: Sturla Brandth Grøvlen, ”De oskyldiga”.
  • Dragon Award Best Nordic documentary: ”A house made of splinters”, Danmark/Sverige/Finland/Ukraina.
  • The Ingmar Bergman International debut Award: ”Vera dreams of the sea”, Kosovo/Albanien/Nordmakedonien.
  • Dragon Award Best International film: ”Playground”, Belgien.
  • Svenska kyrkans pris, Angelospriset: ”Dag för dag”, Sverige.