Tittarna sviker efter ”Paradise hotel”-stoppet

TT

Publicerad 2021-05-08

Beslutet att stoppa "Paradise hotel" får återverkningar på tv-bolaget Nents tittarstatistik. Pressbild.

Tv-bolaget Nent, Nordic Entertainment Group, tappar tittare och reklamstarter sedan "Paradise hotel" stoppats. Antalet reklamstarter online har gått ned med en tredjedel jämfört med veckorna då programmet gick att se, uppger "Ekonomiekot extra" i Sveriges Radio.

John Aleman, tv-branschexpert på mediebyrån Dentsu Amplifi, är inte förvånad över att beslutet att stoppa tv-programmet efter överangreppsanklagelser syns i statistiken.

– Konsekvenserna ser vi här. Siffrorna talar sitt tydliga språk, vi ser en ganska dramatisk nedgång i det totala lagret. Det är inte som så att man öppnar kassavalvet och ersätter "Paradise hotel" direkt utan det här slår rätt hårt mot det totala tittandet, säger han i "Ekonomiekot extra".

Nent hävdar att beslutet inte har så stora ekonomiska konsekvenser, men säger att man nu ser över konceptet för att förhoppningsvis kunna återkomma med en ny säsong.