Bianca Ingrossos smink fälls igen: Könsdiskriminerande

Tredje fällningen på kort tid

Uppdaterad 2019-12-13 | Publicerad 2019-12-11

En kvinna slickar utmanande på en godisklubba medan en annan låter mjölk rinna ur sin mun ner över halsen och över bröstkorgen.

Nu har Reklamombudsmannens dom kommit: ”Kvinnorna framställs som sexobjekt”.

Det är tredje gången under hösten som Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics fälls.

Reklamfilmen som publicerades på Facebook skulle marknadsföra Bianca Ingrossos, 24, nya läppstift. Men enligt Reklamombudsmannens beslut är reklamen kvinnoförnedrande och fäller därför sminkmärket Caia Cosmetics.

”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba”, skriver nämnden i sitt beslut.

Manliga sångrösten förstärker

Reklamombudsmannen framhäver också att en manlig sångare upprepade gånger sjunger textraden ”Give me that” och att det förstärker intrycket av kvinnorna i reklamen som sexobjekt.

”Framställningen av kvinnorna saknar koppling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet”, står att läsa i beslutet.

Försvaret: ”Starka självständiga kvinnor”

I ett yttrande efter att anmälan kommit in till Reklamombudsmannen skriver en representant för Caia Cosmetics att syftet med reklamfilmen har varit att visa upp produkten och hur man ser ut om man använder dem. Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics säger i yttrandet att reklamfilmen visar upp: ”starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande. Dessa kvinnor klär sig, rör sig, uttrycker sig och uppför sig precis som de själva vill. Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja.”

Men Reklamombudsmannen går istället på anmälarens linje. Anmälaren är organisationen Sveriges kvinnolobby som också driver Instagram-kontot Reklamera.

Fällningen innebär den tredje för Bianca Ingrossos sminkmärke under hösten, i samtliga fällningar Reklamombudsmannen gjort bedömningen att marknadsföringen varit könsdiskriminerande.

Nöjesbladet har varit i kontakt med Bianca Ingrosso som avböjt att kommentera.

PODD Därför fälls Bianca Ingrossos reklam

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi med Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig om sexistisk reklam och varför man fällt Bianca Ingrosso tre gånger under hösten.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Tips på Julklappar till julklappsspelet för under 100 kr |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln